Markkinointistrategia verkkokaupalle
Lehtoranta, Tuure (2022)
Lehtoranta, Tuure
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120927694
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120927694
Tiivistelmä
Opinnäytetyönä tehtiin verkkokaupan markkinointistrategia Saksassa toimintansa aloittavalle kohdeyritykselle. Aluksi kartoitettiin suomalaistuotteiden verkkokauppaa ja tuotevalikoimaa. Tavoitteena oli selvittää, mitä sosiaalisen median kanavia yritys voisi hyödyntää tavoittaakseen mahdollisimman hyvin kohderyhmänsä ja minkälaiset asiat vaikuttavat ostokäyttäytymiseen.
Työssä käytetty tietoperusta koostui markkinointia käsittelevästä kirjallisuudesta ja tutkimuksen tuloksista. Niiden lisäksi perehdyttiin markkinointia käsitteleviin opinnäytetöihin. Verkkokaupalle laaditun markkinointistrategian rakentamisessa hyödynnettiin some-markkinoinnin työkaluja.
Tutkimus toteutettiin Mixed Methods -menetelmällä yhdistäen kyselyn ja teemahaastattelun keinoin saadut tulokset. Siinä kartoitettiin suomalaisten tuotteiden kysyntää sekä toiveita verkosta hankittavien tuotteiden valikoimasta. Lisäksi selvitettiin, minkälaisia ostoksia tehdään ja minkälaiset syyt vaikuttivat verkkokaupan valintaan.
Saatuja tutkimustuloksia käytettiin hyväksi markkinointistrategian sisällön suunnittelussa. Tuloksissa kävi ilmi, että elintarvikkeet ja makeiset ovat verkko-ostosten suosituimpia tuotteita, ja niitä hankittiin etupäässä henkilökohtaiseen tai perheen käyttöön. Tieto tuotteiden alkuperästä oli usein tärkeässä osassa ostopäätöstä tehtäessä.
Markkinoinnin kannalta tärkeimmiksi tekijöiksi nousi erottautuminen kilpailijoista, luottamuksen herättäminen sekä suomalaisuuden ja tuotteiden alkuperän korostaminen. Mikäli yritystoiminta aloitetaan, markkinointistrategiaa pitää päivittää jatkuvasti toteuttamalla uusia asiakastutkimuksia.
Työssä käytetty tietoperusta koostui markkinointia käsittelevästä kirjallisuudesta ja tutkimuksen tuloksista. Niiden lisäksi perehdyttiin markkinointia käsitteleviin opinnäytetöihin. Verkkokaupalle laaditun markkinointistrategian rakentamisessa hyödynnettiin some-markkinoinnin työkaluja.
Tutkimus toteutettiin Mixed Methods -menetelmällä yhdistäen kyselyn ja teemahaastattelun keinoin saadut tulokset. Siinä kartoitettiin suomalaisten tuotteiden kysyntää sekä toiveita verkosta hankittavien tuotteiden valikoimasta. Lisäksi selvitettiin, minkälaisia ostoksia tehdään ja minkälaiset syyt vaikuttivat verkkokaupan valintaan.
Saatuja tutkimustuloksia käytettiin hyväksi markkinointistrategian sisällön suunnittelussa. Tuloksissa kävi ilmi, että elintarvikkeet ja makeiset ovat verkko-ostosten suosituimpia tuotteita, ja niitä hankittiin etupäässä henkilökohtaiseen tai perheen käyttöön. Tieto tuotteiden alkuperästä oli usein tärkeässä osassa ostopäätöstä tehtäessä.
Markkinoinnin kannalta tärkeimmiksi tekijöiksi nousi erottautuminen kilpailijoista, luottamuksen herättäminen sekä suomalaisuuden ja tuotteiden alkuperän korostaminen. Mikäli yritystoiminta aloitetaan, markkinointistrategiaa pitää päivittää jatkuvasti toteuttamalla uusia asiakastutkimuksia.