Yrityksen vaikuttajamarkkinoinnin kehittäminen ja mittaaminen
Koho, Anni (2022)
Koho, Anni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121127867
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121127867
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia erilasia keinoja toimeksiantajayrityksen vaikuttajamarkkinointiprosessin kehittämiseksi ja mittaamiseksi. Tutkimuksen perustana oleva ydinongelma oli se, että yrityksessä vaikuttajamarkkinointia tehtiin paljon, mutta monet yhteistyöt eivät tuottaneet toivottuja tuloksia. Tämän takia opinnäytetyössä lähdettiin tutkimaan, mistä se voisi johtua ja mitä asioita yrityksen vaikuttajamarkkinointistrategiassa ylipäätään pitäisi ottaa huomioon haluttujen tulosten saavuttamiseksi.
Päätutkimuskysymyksenä haluttiin selvittää, millä keinoilla toimeksiantajan vaikuttajamarkkinointiprosessia voi kehittää. Tätä tutkittiin mm. selvittämällä tehokkaimpia vaikuttajamarkkinoinnin muotoja sekä kartoittamalla toimeksiantajan kanssa tehneiden vaikuttajien mielipiteitä tehdyistä yhteistöistä. Lisäksi haluttiin selvittää, mitä eri keinoja on vaikuttajamarkkinoinnin onnistumisen mittaamiselle. Teoreettisessa viitekehyksessä syvennyttiin vaikuttajamarkkinointiin osana yrityksen markkinointistrategiaa, ja teoriaosuutta tukemaan kehiteltiin kvalitatiivinen puolistrukturoitu kyselytutkimus, jossa tutkittiin eri maista kotoisin olevien, kokeneiden vaikuttajien ajatuksia ja kokemuksia vaikuttajamarkkinoinnista yleisesti sekä toimeksiantajan kanssa.
Kyselytutkimuksen mukaan vaikuttajat kokivat tuloksellisimmiksi yhteistöiksi ne, joissa he saavat omia vapauksia sisältöjen suhteen, sillä tällöin heidän yleisönsä on kaikista sitoutuneinta. Lisäksi tulokset osoittavat, että vaikuttajamarkkinoinnissa kannattaisi suosia pitkäaikaisia yhteistöitä. Opinnäytetyö osoittaa, että tuloksellisinta vaikuttajamarkkinointia syntyy luottamuksellisista suhteista vaikuttajan ja yrityksen välillä, sekä konkreettisesti asetetuista vaikuttajamarkkinoinnin tavoitteista ja niihin perustuvista mittareista. Opinnäytetyöstä saatiin useita kehitysehdotuksia toimeksiantajan vaikuttajamarkkinointistrategiaa varten sekä tietoa vaikuttajamarkkinoinnin mittaamisesta.
Tutkimuksesta on hyötyä toimeksiantajan lisäksi yrityksille, jotka haluavat ottaa vaikuttajamarkkinoinnin osaksi omaa markkinointistrategiaansa tai haluavat kehittää omia vaikuttajamarkkinoinnin toimenpiteitään tehokkaammiksi.
Päätutkimuskysymyksenä haluttiin selvittää, millä keinoilla toimeksiantajan vaikuttajamarkkinointiprosessia voi kehittää. Tätä tutkittiin mm. selvittämällä tehokkaimpia vaikuttajamarkkinoinnin muotoja sekä kartoittamalla toimeksiantajan kanssa tehneiden vaikuttajien mielipiteitä tehdyistä yhteistöistä. Lisäksi haluttiin selvittää, mitä eri keinoja on vaikuttajamarkkinoinnin onnistumisen mittaamiselle. Teoreettisessa viitekehyksessä syvennyttiin vaikuttajamarkkinointiin osana yrityksen markkinointistrategiaa, ja teoriaosuutta tukemaan kehiteltiin kvalitatiivinen puolistrukturoitu kyselytutkimus, jossa tutkittiin eri maista kotoisin olevien, kokeneiden vaikuttajien ajatuksia ja kokemuksia vaikuttajamarkkinoinnista yleisesti sekä toimeksiantajan kanssa.
Kyselytutkimuksen mukaan vaikuttajat kokivat tuloksellisimmiksi yhteistöiksi ne, joissa he saavat omia vapauksia sisältöjen suhteen, sillä tällöin heidän yleisönsä on kaikista sitoutuneinta. Lisäksi tulokset osoittavat, että vaikuttajamarkkinoinnissa kannattaisi suosia pitkäaikaisia yhteistöitä. Opinnäytetyö osoittaa, että tuloksellisinta vaikuttajamarkkinointia syntyy luottamuksellisista suhteista vaikuttajan ja yrityksen välillä, sekä konkreettisesti asetetuista vaikuttajamarkkinoinnin tavoitteista ja niihin perustuvista mittareista. Opinnäytetyöstä saatiin useita kehitysehdotuksia toimeksiantajan vaikuttajamarkkinointistrategiaa varten sekä tietoa vaikuttajamarkkinoinnin mittaamisesta.
Tutkimuksesta on hyötyä toimeksiantajan lisäksi yrityksille, jotka haluavat ottaa vaikuttajamarkkinoinnin osaksi omaa markkinointistrategiaansa tai haluavat kehittää omia vaikuttajamarkkinoinnin toimenpiteitään tehokkaammiksi.