Kasvustrategian luominen TIIKUlle
Kurppa, Matias (2022)
Kurppa, Matias
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121228052
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121228052
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on luoda kasvustrategia kotimaiselle lastenvaatebrändille TIIKU Oy:lle. Työn lähtökohta on selvittää eri teorioiden pohjalta millaisella strategialla TIIKU Oy:n kannattaa lähteä kasvua toteuttamaan ja mitä seikkoja siihen liittyen tulee ottaa huomioon. Työn keskeisiä käsitteitä ovat strategia, kasvustrategia, innovaatiot, sisältöstrategia ja vastuullisuus. Työssä käytettäviä teorioita ovat muun muassa Ansoffin kasvumatriisi ja SWOT-analyysi.
Työ koostuu teoriaosuudesta, yrityksen esittelystä ja toiminnallisesta osuudesta. Teoriaosuudessa käydään läpi työn keskeisiä käsitteitä ja teorioita, ja niiden pohjalta toiminnallisessa osuudessa asetetaan tavoitteet kohdeyritykselle sekä kasvustrategia, jolla tavoitteet saavutetaan.
Työn lopputuloksena syntyi kasvustrategia TIIKU Oy:lle, joka pitää sisällään tavoitteet, mittarit seurantaan ja toimenpiteet, joilla kasvua lähdetään toteuttamaan. Työn tulos on suoraan vietävissä käytäntöön ja TIIKU Oy:n on tarkoitus lähteä toteuttamaan työssä laadittua kasvustrategiaa välittömästi. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että keskeisiä asioita TIIKU Oy:n kasvun kannalta ovat vahvaan brändiin panostaminen, asiakaslähtöinen viestintä, innovatiivisuus sekä rohkeus kasvaa. Tässä työssä käsitellään vain kotimaan markkinoita, mutta TIIKU Oy:n pidemmän aikavälin suunnitelmissa on myös kansainvälistyminen ja siitä näkökulmasta olisi mielenkiintoista tehdä jatkotutkimusta.
Työ koostuu teoriaosuudesta, yrityksen esittelystä ja toiminnallisesta osuudesta. Teoriaosuudessa käydään läpi työn keskeisiä käsitteitä ja teorioita, ja niiden pohjalta toiminnallisessa osuudessa asetetaan tavoitteet kohdeyritykselle sekä kasvustrategia, jolla tavoitteet saavutetaan.
Työn lopputuloksena syntyi kasvustrategia TIIKU Oy:lle, joka pitää sisällään tavoitteet, mittarit seurantaan ja toimenpiteet, joilla kasvua lähdetään toteuttamaan. Työn tulos on suoraan vietävissä käytäntöön ja TIIKU Oy:n on tarkoitus lähteä toteuttamaan työssä laadittua kasvustrategiaa välittömästi. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että keskeisiä asioita TIIKU Oy:n kasvun kannalta ovat vahvaan brändiin panostaminen, asiakaslähtöinen viestintä, innovatiivisuus sekä rohkeus kasvaa. Tässä työssä käsitellään vain kotimaan markkinoita, mutta TIIKU Oy:n pidemmän aikavälin suunnitelmissa on myös kansainvälistyminen ja siitä näkökulmasta olisi mielenkiintoista tehdä jatkotutkimusta.