Peliala ohjelmistotuotannon näkökulmasta
Pernu, Teemu (2021)
Pernu, Teemu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121228105
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121228105
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tietoperusta rakentui aihetta käsittelevistä kirjoista, opetusmateriaaleista, tieteellisistä tutkimuksista sekä aiheeseen liittyvistä artikkeleista, jotka käsittelivät muun muassa ohjelmistotuotantoa, pelituotantoa ja pelisuunnittelua. Opinnäytetyössäni kuvailin aluksi pelialan kehitystä ja historiaa tähän päivään saakka sekä selvitin muun muassa pelisuunnittelussa tärkeitä osatekijöitä, eli immersiota ja flow’ta. Ohjelmistotuotannosta avasin palasen historiaa sekä kirjoitin ohjelmistotuotannon eri vaiheista. Ohjelmistotuotanto ja pelituotanto kulkevat erittäin lähekkäin, joten selvitin, kuinka nämä kaksi eroavat toisistaan. Pelituotantoon liittyen lähdin avaamaan pelisuunnittelua sekä sen dokumentteja. Tästä eteenpäin kuvailin pelituotannon eri vaiheita. Lopuksi analysoitiin pelialan tulevaisuuden näkymiä.