Asuntokaupan laatuvirheiden reklamaatiot ja vuositakuukorjaukset
Tikkunen, Aleksi (2022)
Tikkunen, Aleksi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121228177
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121228177
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää eri rakennusliikkeiden toimintatapoja käsitellä reklamaatioita sekä hoitaa vuositakuukorjauksia. Rakennusalalla reklamaatioilta ei voida välttyä. Reklamaation aiheena voi olla pieni
naarmu tai kolhu seinässä, joka on rakennusaikana jäänyt huomioimatta, rikkinäinen kaluste, rakenteiden
muodonmuutokset tai isompi rakenteellinen virhe. Asiakkaan reklamoidessa tulisi rakennusliikkeen hoitaa korjaustyöt sujuvasti, jotta asiakkaan positiivinen kuva yrityksestä säilyisi.
Opinnäytetyössä tutustuttiin aiheeseen kirjallisuuskatsauksin ja haastateltiin kolmesta eri rakennusliikkeestä
kuutta eri henkilöä, jotka suorittavat korjauksia tai toimivat työnjohtajan tehtävissä. Vastausten perusteella
pohdittiin ja tutkittiin eri liikkeiden toimintatapoja hoitaa korjauksia ja käsitellä reklamaatioita sekä sitä, että
löytyisikö näitä yhdistämällä ajankäytön sekä kustannusten kannalta yhteinen hyvä ja tehokas tapa toimia niin
rakennusliikkeen kuin myös asiakkaan näkökulmasta.
Jokaisella yrityksellä on hieman erilainen tyyli hoitaa reklamaatioita sekä vuositakuukorjauksia. Haastatteluiden tuloksena löytyi muutama toimiva tapa toimia reklamaatio- ja vuositakuukorjauksissa. Opinnäytetyötä
voisi halutessaan laajentaa ja jatkaa ottaen mukaan asiakkaita ja projektipäälliköitä. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää eri rakennusliikkeiden toimintatapoja käsitellä reklamaatioita sekä hoitaa vuositakuukorjauksia. Rakennusalalla reklamaatioilta ei voida välttyä. Reklamaation aiheena voi olla pieni
naarmu tai kolhu seinässä, joka on rakennusaikana jäänyt huomioimatta, rikkinäinen kaluste, rakenteiden
muodonmuutokset tai isompi rakenteellinen virhe. Asiakkaan reklamoidessa tulisi rakennusliikkeen hoitaa korjaustyöt sujuvasti, jotta asiakkaan positiivinen kuva yrityksestä säilyisi.
Opinnäytetyössä tutustuttiin aiheeseen kirjallisuuskatsauksin ja haastateltiin kolmesta eri rakennusliikkeestä
kuutta eri henkilöä, jotka suorittavat korjauksia tai toimivat työnjohtajan tehtävissä. Vastausten perusteella
pohdittiin ja tutkittiin eri liikkeiden toimintatapoja hoitaa korjauksia ja käsitellä reklamaatioita sekä sitä, että
löytyisikö näitä yhdistämällä ajankäytön sekä kustannusten kannalta yhteinen hyvä ja tehokas tapa toimia niin
rakennusliikkeen kuin myös asiakkaan näkökulmasta.
Jokaisella yrityksellä on hieman erilainen tyyli hoitaa reklamaatioita sekä vuositakuukorjauksia. Haastatteluiden tuloksena löytyi muutama toimiva tapa toimia reklamaatio- ja vuositakuukorjauksissa. Opinnäytetyötä
voisi halutessaan laajentaa ja jatkaa ottaen mukaan asiakkaita ja projektipäälliköitä.
naarmu tai kolhu seinässä, joka on rakennusaikana jäänyt huomioimatta, rikkinäinen kaluste, rakenteiden
muodonmuutokset tai isompi rakenteellinen virhe. Asiakkaan reklamoidessa tulisi rakennusliikkeen hoitaa korjaustyöt sujuvasti, jotta asiakkaan positiivinen kuva yrityksestä säilyisi.
Opinnäytetyössä tutustuttiin aiheeseen kirjallisuuskatsauksin ja haastateltiin kolmesta eri rakennusliikkeestä
kuutta eri henkilöä, jotka suorittavat korjauksia tai toimivat työnjohtajan tehtävissä. Vastausten perusteella
pohdittiin ja tutkittiin eri liikkeiden toimintatapoja hoitaa korjauksia ja käsitellä reklamaatioita sekä sitä, että
löytyisikö näitä yhdistämällä ajankäytön sekä kustannusten kannalta yhteinen hyvä ja tehokas tapa toimia niin
rakennusliikkeen kuin myös asiakkaan näkökulmasta.
Jokaisella yrityksellä on hieman erilainen tyyli hoitaa reklamaatioita sekä vuositakuukorjauksia. Haastatteluiden tuloksena löytyi muutama toimiva tapa toimia reklamaatio- ja vuositakuukorjauksissa. Opinnäytetyötä
voisi halutessaan laajentaa ja jatkaa ottaen mukaan asiakkaita ja projektipäälliköitä.
naarmu tai kolhu seinässä, joka on rakennusaikana jäänyt huomioimatta, rikkinäinen kaluste, rakenteiden
muodonmuutokset tai isompi rakenteellinen virhe. Asiakkaan reklamoidessa tulisi rakennusliikkeen hoitaa korjaustyöt sujuvasti, jotta asiakkaan positiivinen kuva yrityksestä säilyisi.
Opinnäytetyössä tutustuttiin aiheeseen kirjallisuuskatsauksin ja haastateltiin kolmesta eri rakennusliikkeestä
kuutta eri henkilöä, jotka suorittavat korjauksia tai toimivat työnjohtajan tehtävissä. Vastausten perusteella
pohdittiin ja tutkittiin eri liikkeiden toimintatapoja hoitaa korjauksia ja käsitellä reklamaatioita sekä sitä, että
löytyisikö näitä yhdistämällä ajankäytön sekä kustannusten kannalta yhteinen hyvä ja tehokas tapa toimia niin
rakennusliikkeen kuin myös asiakkaan näkökulmasta.
Jokaisella yrityksellä on hieman erilainen tyyli hoitaa reklamaatioita sekä vuositakuukorjauksia. Haastatteluiden tuloksena löytyi muutama toimiva tapa toimia reklamaatio- ja vuositakuukorjauksissa. Opinnäytetyötä
voisi halutessaan laajentaa ja jatkaa ottaen mukaan asiakkaita ja projektipäälliköitä.