Sales support kansainvälisessä myyntiyhtiössä
Svahn, Susanna (2022)
Svahn, Susanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121228170
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121228170
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana on yksityinen myyntiyhtiö, jonka pääkonttori sijaitsee ulkomailla. Yhtiö myy perävaunuja ja toimii kansainvälisesti. Päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön tarkoituksena on seurata myyntiassistentin työtä 10 viikon ajan ja löytää kehityskohteita kyseisestä näkökulmasta sekä niihin ratkaisuehdotuksia. Työllä halutaan ensisijaisesti luoda ymmärrys muulle henkilöstölle työn vaiheista ja siihen vaikuttavista tekijöistä, jotka eritoten vaikuttavat toiminnanohjausjärjestelmän käyttämiseen ja tietojen käsittelyyn. Muu henkilöstö koostuu neljästä muusta paikallisesta työntekijästä ketkä työskentelevät avokonttorissa.
Kehityskohteita löydetään seurantajakson aikana useampia, niin arkisia kuin sitten isompiakin. Kokonaisuutena työn tarkoitus on toimia tukitoimintona, kun ajatellaan mahdollisia uusia työntekijöitä ja sitä tilannetta, missä heille järjestetään perehdytystä niin itse alaan kuin järjestelmiinkin. Tärkeää on tietää, mitä tietoa uusi työntekijä kaipaa, mitä vanhojen tulee ottaa huomioon tulevaisuudessa.
Työssä käytetään toiminnanohjausjärjestelmän tukisivustoa ja muita luotettavia lähteitä alalta ja sen sidosryhmiltä. Tärkeimpänä tulee työntekijän oma tuotettu tieto ja pohdinnat sekä kaikki se hiljainen tieto mitä on kerätty jo tähänkin mennessä siellä omassa työssä muilta oppien. Koska opinnäytetyö on päiväkirjamuodossa, toteutetaan se työntekijän toimesta käytännön työtä harjoittaen.
Työn aikana tuotettu tieto ja tehdyt havainnot kirjattiin jokaisen viikon lopuksi viikkoanalyysinä, joista kerättiin sitten lopuksi loppupohdinta ja johtopäätökset. Tärkein huomio löytyy tiedonsaannista, sen jakamisesta muille ja sen valjastamisesta käyttöön. Yhtiöllä on todella paljon mahdollisuuksia ja työkaluja kehittää toimintaansa paikallisesti ja luoda toimivia ratkaisuja, joilla helpotetaan arjen muistamista ja tiedon välittämistä ja seurantaa.
Tuotetun tiedon perusteella on nähtävissä se, että yhtiön tulisi panostaa enemmän henkilökunnan yhteisiin hetkiin, jossa käydään asioita läpi kultakin osastolta ja näin ollen annetaan mahdollisuus välittää tietoa eteenpäin ja kertoa tarpeista, joita työntekeminen vaatii. Näin myös yhteistuumin annettaisiin työrauha avokonttorissa kaikille, kun asioille olisi oma aikansa ja paikkansa missä niitä käydään läpi.
Kehityskohteita löydetään seurantajakson aikana useampia, niin arkisia kuin sitten isompiakin. Kokonaisuutena työn tarkoitus on toimia tukitoimintona, kun ajatellaan mahdollisia uusia työntekijöitä ja sitä tilannetta, missä heille järjestetään perehdytystä niin itse alaan kuin järjestelmiinkin. Tärkeää on tietää, mitä tietoa uusi työntekijä kaipaa, mitä vanhojen tulee ottaa huomioon tulevaisuudessa.
Työssä käytetään toiminnanohjausjärjestelmän tukisivustoa ja muita luotettavia lähteitä alalta ja sen sidosryhmiltä. Tärkeimpänä tulee työntekijän oma tuotettu tieto ja pohdinnat sekä kaikki se hiljainen tieto mitä on kerätty jo tähänkin mennessä siellä omassa työssä muilta oppien. Koska opinnäytetyö on päiväkirjamuodossa, toteutetaan se työntekijän toimesta käytännön työtä harjoittaen.
Työn aikana tuotettu tieto ja tehdyt havainnot kirjattiin jokaisen viikon lopuksi viikkoanalyysinä, joista kerättiin sitten lopuksi loppupohdinta ja johtopäätökset. Tärkein huomio löytyy tiedonsaannista, sen jakamisesta muille ja sen valjastamisesta käyttöön. Yhtiöllä on todella paljon mahdollisuuksia ja työkaluja kehittää toimintaansa paikallisesti ja luoda toimivia ratkaisuja, joilla helpotetaan arjen muistamista ja tiedon välittämistä ja seurantaa.
Tuotetun tiedon perusteella on nähtävissä se, että yhtiön tulisi panostaa enemmän henkilökunnan yhteisiin hetkiin, jossa käydään asioita läpi kultakin osastolta ja näin ollen annetaan mahdollisuus välittää tietoa eteenpäin ja kertoa tarpeista, joita työntekeminen vaatii. Näin myös yhteistuumin annettaisiin työrauha avokonttorissa kaikille, kun asioille olisi oma aikansa ja paikkansa missä niitä käydään läpi.