Sähköisen perehdytysmallin kehittäminen palvelumuotoilun keinoin Omnian hius- ja kauneudenhoitoalalle
Kontkanen, Tiia; Guerra, Niina (2022)
Kontkanen, Tiia
Guerra, Niina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121228220
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121228220
Tiivistelmä
Kehittämistyön tarkoituksena oli selvittää hius- ja kauneudenhoitoalan uusien opettajien perehdytyksen tämänhetkistä tilaa ja perehdytysprosessia. Kehittämistyön tavoitteena oli kehittää uudenlainen apuväline perehdytysprosessin tueksi, jotta perehdyttämisen yhdenmukaisuus, laadukkuus, tasalaatuisuus ja helppo seurattavuus toteutuisivat työhön perehdytyksessä. Tavoitteen saavuttamisessa hyödynnettiin palvelumuotoilun erilaisia työkaluja, koska näin saatiin Omnian uuden strategian mukainen yhteisöllisyyden ja yhdessä tekemisen strategiamalli toteutettua.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään perehdyttämistä ohjaavaa lainsäädäntöä sekä tutustutaan perehdyttämisprosessiin ja erilaisiin perehdyttämismalleihin. Näiden lisäksi tietoperustassa käsitellään vuorovaikutuksen ja luottamuksen tärkeyttä perehdyttämisessä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, koska haluttiin tutkia ihmisten kokemusta tietystä ilmiöstä ja pyrittiin ymmärtämään ihmisten tuottamia tulkintoja ja kokemuksia asioista. Laadullinen tutkimus vastaa haluttuihin kysymyksiin. Tutkimukseen osallistui neljä Omnian opettajaa, jotka haastateltiin tunnin mittaisissa yksilöhaastatteluissa. Yhteenvetona johtopäätöksistä voidaan todeta, että perehdytys on hoidettu Omniassa yleisesti hoidettu hyvin, mutta tasalaatuisuudessa on vielä parannettavaa. Tähän ongelmaan kehitystyönä tehty perehdyttämisen sähköinen perehdyttämisalusta tulee parantamaan tasalaatuisuutta ja auttaa myös perehdytyksen aikataulutukseen ja sitä kautta perehdytykseen varatun ajan riittämisen tunteeseen perehdytettävien osalta.
Kehittämistyön tuloksena tuotettiin sähköinen perehdytysalusta, jonka avulla organisaation perehdyttämisprosessista saadaan tasalaatuisempaa, laadukkaampaa ja järjestelmällisempää. Tämä opinnäytetyö on hyödynnettävissä muillekin ammatillisen koulutuksen osaamisaloille pienillä alakohtaisilla muutoksilla.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään perehdyttämistä ohjaavaa lainsäädäntöä sekä tutustutaan perehdyttämisprosessiin ja erilaisiin perehdyttämismalleihin. Näiden lisäksi tietoperustassa käsitellään vuorovaikutuksen ja luottamuksen tärkeyttä perehdyttämisessä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, koska haluttiin tutkia ihmisten kokemusta tietystä ilmiöstä ja pyrittiin ymmärtämään ihmisten tuottamia tulkintoja ja kokemuksia asioista. Laadullinen tutkimus vastaa haluttuihin kysymyksiin. Tutkimukseen osallistui neljä Omnian opettajaa, jotka haastateltiin tunnin mittaisissa yksilöhaastatteluissa. Yhteenvetona johtopäätöksistä voidaan todeta, että perehdytys on hoidettu Omniassa yleisesti hoidettu hyvin, mutta tasalaatuisuudessa on vielä parannettavaa. Tähän ongelmaan kehitystyönä tehty perehdyttämisen sähköinen perehdyttämisalusta tulee parantamaan tasalaatuisuutta ja auttaa myös perehdytyksen aikataulutukseen ja sitä kautta perehdytykseen varatun ajan riittämisen tunteeseen perehdytettävien osalta.
Kehittämistyön tuloksena tuotettiin sähköinen perehdytysalusta, jonka avulla organisaation perehdyttämisprosessista saadaan tasalaatuisempaa, laadukkaampaa ja järjestelmällisempää. Tämä opinnäytetyö on hyödynnettävissä muillekin ammatillisen koulutuksen osaamisaloille pienillä alakohtaisilla muutoksilla.