Turun kaupungin yrityspalveluiden tuotteistus : case: Työpiste
Järvi, Sanna (2022)
Järvi, Sanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328606
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328606
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuotteistaa Turun kaupungin Työllisyyspalveluiden (myöhemmin Työpiste) yrityksille tarjottavat työllistämisen palvelut. Yrityspalvelun tuotteistamisella tavoiteltiin yhdenmukaisempaa ja selkeämpää yrityksille tarjottavaa kaupungin palvelua. Palvelun tavoitteena oli parantaa yritysten työvoiman saantia ja vähentää työttömyyttä. Palvelun tuli pohjautua yritysten nykytarpeeseen.
Kyseessä oli toiminnallinen työ ja lopputuloksena oli tarkka suunnitelma, jossa kuvattiin tuotteistamisen teorian pohjalta palvelun käynnistämisen vaiheet, resurssit ja tehtävät.
Koronapandemian vuoksi itse palvelun käynnistämistä päätettiin siirtää ja keskityttiin sen sijaan yritysten tarpeiden kartoitukseen ja työvoiman välittämiseen yrityksille. Yrityshuoneen palvelut on käynnistetty maaliskuussa 2022, ja niitä on muokattu sopivammiksi, esimerkiksi on luotu uusi Rekrytreffi- palvelu. Julkishallinnon puolella palveluiden tuotteistaminen on kohtalaisen uutta. Palvelumuotoilusta ja tuotteistamisesta on kirjallisuutta, mutta sen kattama tieto on suunnattu lähinnä yritysten liiketoiminnan kehittämiseen. Lähteitä täytyi siis soveltaa julkishallintoon sopivaksi. Lähdekirjana olen käyttänyt muun muassa Jorma Sipilän kirjoittamaa teosta Asiantuntijaorganisaation tuotteistaminen (Sipilä, 1995).
Kyseessä oli toiminnallinen työ ja lopputuloksena oli tarkka suunnitelma, jossa kuvattiin tuotteistamisen teorian pohjalta palvelun käynnistämisen vaiheet, resurssit ja tehtävät.
Koronapandemian vuoksi itse palvelun käynnistämistä päätettiin siirtää ja keskityttiin sen sijaan yritysten tarpeiden kartoitukseen ja työvoiman välittämiseen yrityksille. Yrityshuoneen palvelut on käynnistetty maaliskuussa 2022, ja niitä on muokattu sopivammiksi, esimerkiksi on luotu uusi Rekrytreffi- palvelu. Julkishallinnon puolella palveluiden tuotteistaminen on kohtalaisen uutta. Palvelumuotoilusta ja tuotteistamisesta on kirjallisuutta, mutta sen kattama tieto on suunnattu lähinnä yritysten liiketoiminnan kehittämiseen. Lähteitä täytyi siis soveltaa julkishallintoon sopivaksi. Lähdekirjana olen käyttänyt muun muassa Jorma Sipilän kirjoittamaa teosta Asiantuntijaorganisaation tuotteistaminen (Sipilä, 1995).