Myyvä elintarvikepakkaus
Siivo, Aleksi (2022)
Siivo, Aleksi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328533
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328533
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa ruokakaupan asiakkaiden mielipiteitä siitä, minkälainen elintarvikepakkaus tekee pakkauksesta houkuttelevan, herättää asiakkaan huomion ja mahdollisesti johtaa ostopäätökseen edistäen myyntiä.
Teoreettinen viitekehys koostuu kirjallisuudesta koskien ensiksi kuluttajakäyttäytymistä kuluttajan kulkemista läpi ostopäätösprosessin. Kuinka valmiita kuluttajat ovat ostamaan markkinoille tulleita uusia tuotteita ja miten kuluttajan ostokäyttämistä voi käyttää markkinoinnissa hyväkseen. Toiseksi käsiteltiin toimivan elintarvikepakkauksen ominaisuuksia, niin nimestä, kuvioista ja värien käytöstä aina pakollisiin pakkausmerkintöihin.
Kehitystyö toteutettiin laadullisena kyselytutkimuksena kuluttajille. Kysely oli puolistrukturoitu lomakekysely. Taustatietoina käytettiin teoreettisen viitekehyksen kappaleita, joiden tietoja pyrittiin vahvistamaan kyselyllä, sekä saada selville kehityskohteita.
Tulosten perusteella elintarvikepakkauksia täytyy selkeyttää, tekstit ovat liian pientä, tuotetiedot eivät ole helposti nähtävillä. Muoviin suhtaudutaan kriittisesti ja pakkaus pitää olla helposti kierrätettävissä. Elintarvikepakkaus jossa on suomalaisesta ruoasta kertova merkki, voittaa vastaavanlaisen ja hintaisen kilpailijan. Sekä hinta täytyy olla kohtuullinen. Saatuja tuloksia voidaan käyttää uusien elintarvikepakkausten kehittämiseen ja suunnitteluun.
Teoreettinen viitekehys koostuu kirjallisuudesta koskien ensiksi kuluttajakäyttäytymistä kuluttajan kulkemista läpi ostopäätösprosessin. Kuinka valmiita kuluttajat ovat ostamaan markkinoille tulleita uusia tuotteita ja miten kuluttajan ostokäyttämistä voi käyttää markkinoinnissa hyväkseen. Toiseksi käsiteltiin toimivan elintarvikepakkauksen ominaisuuksia, niin nimestä, kuvioista ja värien käytöstä aina pakollisiin pakkausmerkintöihin.
Kehitystyö toteutettiin laadullisena kyselytutkimuksena kuluttajille. Kysely oli puolistrukturoitu lomakekysely. Taustatietoina käytettiin teoreettisen viitekehyksen kappaleita, joiden tietoja pyrittiin vahvistamaan kyselyllä, sekä saada selville kehityskohteita.
Tulosten perusteella elintarvikepakkauksia täytyy selkeyttää, tekstit ovat liian pientä, tuotetiedot eivät ole helposti nähtävillä. Muoviin suhtaudutaan kriittisesti ja pakkaus pitää olla helposti kierrätettävissä. Elintarvikepakkaus jossa on suomalaisesta ruoasta kertova merkki, voittaa vastaavanlaisen ja hintaisen kilpailijan. Sekä hinta täytyy olla kohtuullinen. Saatuja tuloksia voidaan käyttää uusien elintarvikepakkausten kehittämiseen ja suunnitteluun.