Facebookin markkinointisuunnitelma Omnian Kiviruukin kampuksen a la carte-ravintolalle X
Gyldén, Daniela; Strömberg, Daniel (2022)
Gyldén, Daniela
Strömberg, Daniel
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328568
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328568
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä markkinointisuunnitelma Omnian Kiviruukin kampuksella sijaitsevalle a la carte-ravintolalle X. Espoon seudun koulutuskuntayhtymä, Omnia, on toisen asteen ammatillista koulutusta tarjoava oppilaitos. Omnialle on rakenteilla uusi kampusalue Espoon Kiviruukkiin, johon valmistuu uudet opetustilat myötäillen ilmastokeskeisiä trendejä. Työn tavoitteena oli laatia uuden kampusalueen a la carte-ravintolalle X Facebookin markkinointisuunnitelma, jota hyödyntäen yritys tavoittaisi ulkopuolisia asiakkaita.
Yritykselle laadittiin helposti käytettävä markkinointi suunnitelma, jonka avulla kasvatetaan Omnian a la carte-ravintolan X tunnettuutta sekä myyntiä. Opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta, joista ensimmäisessä käsiteltiin teoreettista tietoperustaa opinnäytetyön viitekehyksestä. Käsiteltävänä oli markkinoinnin teoria, markkinointisuunnitelman vaiheet ja sen eri osa-alueet sekä SWOT-, PESTE- ja kilpailija-analyysit. Toisessa osassa keskityttiin Omnian Kiviruukin kampusalueen a la carte-ravintolan Facebookin markkinointisuunnitelmaan ja sen toimenpiteisiin, joita voidaan hyödyntää ravintolan X Facebook-sivulla. Markkinointisuunnitelma sisälsi toimintaohjeet a la carte ravintolan Facebook-sivun ylläpitämiseen. Markkinointisuunnitelmaa luotiin teemahaastattelusta saatujen tietojen avulla.
Yritykselle laadittiin helposti käytettävä markkinointi suunnitelma, jonka avulla kasvatetaan Omnian a la carte-ravintolan X tunnettuutta sekä myyntiä. Opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta, joista ensimmäisessä käsiteltiin teoreettista tietoperustaa opinnäytetyön viitekehyksestä. Käsiteltävänä oli markkinoinnin teoria, markkinointisuunnitelman vaiheet ja sen eri osa-alueet sekä SWOT-, PESTE- ja kilpailija-analyysit. Toisessa osassa keskityttiin Omnian Kiviruukin kampusalueen a la carte-ravintolan Facebookin markkinointisuunnitelmaan ja sen toimenpiteisiin, joita voidaan hyödyntää ravintolan X Facebook-sivulla. Markkinointisuunnitelma sisälsi toimintaohjeet a la carte ravintolan Facebook-sivun ylläpitämiseen. Markkinointisuunnitelmaa luotiin teemahaastattelusta saatujen tietojen avulla.