Vertaistuki ja toiminnalliset tapaamiset ukrainalaisille pakolaisperheille
Niskanen, Heidi (2022)
Niskanen, Heidi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121429825
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121429825
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on ukrainalaisperheet. Opinnäytetyö toteutettiin yhdessä Onnila Keravan kanssa. Onnila on Mannerheimin Lastensuojeluliiton Uudenmaan piirin avoin kohtaamispaikka perheille. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää toiminnallisia ryhmätapaamisia ukrainalaisille perheille, jotka ovat tulleet Suomeen pakolaisina. Opinnäytetyössä kuvataan yksi tapa vaikuttaa pakolaisten kotoutumiseen järjestötoiminnalla ja sen tarjoaman vertaistuen avulla.
Opinnäytetyön teoriaperusta muodostui käsitteistä pakolainen, vertaistuki, varhaiskasvatus ja kotoutuminen. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä käyttäen. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin haastattelua ja osallistuvaa havainnointia. Lisäksi ryhmätapaamisiin osallistuneille perheille toteutettiin lomakekysely, jolla kerättiin palautetta.
Toimintatutkimuksen tuotoksena syntyi neljä ryhmätapaamista ukrainalaisille perheille. Tapaamiset toteutuivat kuukauden sisään toisistaan. Ryhmätapaamisten tavoitteena oli luoda toiminnallista sisältöä tapaamisiin. Tapaamisten teemoina olivat tutustuminen, vertaistuki ja liikunta. Merkitykselliseksi tapaamisissa nousi erityisesti vertaistuki eli tuen ja voiman löytäminen toisista samassa tilanteessa olevista henkilöistä. Varhaiskasvatuksen teemoista tapaamisissa toteutuivat liikkuminen ja pedagogisuus. Tapaamisissa näkyi kotoutumiskaaren eri vaiheet.
Kehittämistehtävä onnistui hyvin ja tutkimusmenetelmät osoittautuivat onnistuneiksi. Toimeksiantaja arvioi tapaamiset onnistuneiksi.
Opinnäytetyön teoriaperusta muodostui käsitteistä pakolainen, vertaistuki, varhaiskasvatus ja kotoutuminen. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä käyttäen. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin haastattelua ja osallistuvaa havainnointia. Lisäksi ryhmätapaamisiin osallistuneille perheille toteutettiin lomakekysely, jolla kerättiin palautetta.
Toimintatutkimuksen tuotoksena syntyi neljä ryhmätapaamista ukrainalaisille perheille. Tapaamiset toteutuivat kuukauden sisään toisistaan. Ryhmätapaamisten tavoitteena oli luoda toiminnallista sisältöä tapaamisiin. Tapaamisten teemoina olivat tutustuminen, vertaistuki ja liikunta. Merkitykselliseksi tapaamisissa nousi erityisesti vertaistuki eli tuen ja voiman löytäminen toisista samassa tilanteessa olevista henkilöistä. Varhaiskasvatuksen teemoista tapaamisissa toteutuivat liikkuminen ja pedagogisuus. Tapaamisissa näkyi kotoutumiskaaren eri vaiheet.
Kehittämistehtävä onnistui hyvin ja tutkimusmenetelmät osoittautuivat onnistuneiksi. Toimeksiantaja arvioi tapaamiset onnistuneiksi.