Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Miten kohdata traumatisoitunut alakouluikäinen lapsi

Tolppanen, Minna (2022)

 
Avaa tiedosto
Tolppanen_Minna.pdf (489.8Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Tolppanen, Minna
2022
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121530265
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyön tavoitteena on koota olemassa olevista tiedoista miten sosiaali- ja terveysalan työntekijän kannattaa kohdata traumatisoitunut lapsi, miten traumatisoitunutta lasta voi auttaa sekä yleisesti tietoa lasten traumoista. Opinnäytetyön avulla työntekijät voivat lisätä ja vahvistaa jo heillä entuudestaan olemassa olevaa tietoa traumatisoituneista lapsista, sekä perehtyä traumasta selviämiseen auttaviin tekijöihin. Opinnäytetyö keskittyy 7– 12-vuotiaisiin lapsiin.

Teoreettinen osuus koostuu perehtymisestä siihen millaisia alakouluikäiset lapset ovat, traumaan vaikuttavista tekijöistä, traumatisoituneen oireilusta, sekä lapsen ja aikuisen kiintymyssuhteista.

Opinnäytetyön tarkoituksena on tukea sosiaali- ja terveysalan työntekijöiden, sekä muiden aiheesta kiinnostuneiden ymmärrystä traumatisoituneen lapsen kohtaamisesta. Tutkimuskysymykset ovat ’Miten työntekijän tulee kohdata traumatisoitunut lapsi?’ sekä ’Miten traumatisoitunutta lasta voi auttaa?’ Opinnäytetyö seuraa kirjallisuuskatsauksen tutkimusmenetelmää, eli vastausten löytämistä tutkimuskysymyksiin.

Aineistonkeruumenetelmänä oli jo olemassa oleviin tutkimuksiin ja tietoihin perehtyminen. Saatu tieto koottiin tiiviimpään muotoon ja niitä varten etsittiin työmenetelmiä sekä vinkkejä, joista voi olla apua traumatisoituneen lapsen kanssa työskennellessä.

Opinnäytetyön tulokset korostavat turvallisen aikuisen merkitystä työskennellessä traumatisoituneen lapsen kanssa sekä arjen sujuvuuden ja arkirutiinien tärkeyttä, jotta lapsi oppisi käsittelemään traumaa ja hänelle sopivia selviytymiskeinoja löydettäisiin
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste