Asiantuntijuuden kehittyminen etätyössä - Hiljaisen tiedon siirtyminen virtuaalisessa ympäristössä
Tuononen, Emilia (2022)
Tuononen, Emilia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121429949
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121429949
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on virtuaalisen tiimin toiminta ja hiljaisen tiedon siirtyminen etätyössä. Kehittämistyön tutkimuskohteena toimi kansainvälisen rahoitusalan pörssiyhtiön tukitoimintojen organisaatio. Tarkoituksena oli vastata kolmeen kehittämiskysymykseen, jotka asetettiin kohdeorganisaatiosta syntyneiden tarpeiden pohjalta. Tavoitteena oli selvittää, miten virtuaalisen ympäristön tuomat vuorovaikutuksen ja tiedon siirtymisen haasteet voidaan selättää laadukkaan ja yhdenmukaisen toiminnan avulla. Opinnäytetyössä käsiteltiin myös sitä, miten etäjohtaja voi omalla toiminnallaan tukea tiimiä.
Teoreettinen osuus koottiin käsitteistä, jotka liittyivät kehittämiskysymyksiin. Miten tiimi toimii tehokkaasti virtuaalisessa ympäristössä? Miten virtuaalisessa ympäristössä hiljainen tieto kulkee tehokkaasti ja osaamista kehittävästi? Miten etäjohtaja tukee parhaiten tiimin jäseniä virtuaalisessa ympäristössä? Tietoperusta koostui virtuaalisen tiimin ja etätyön eri näkökulmista, etäjohtamisen keskeisistä seikoista sekä hiljaisen tiedon jakamiseen liittyvistä aiheista.
Kehittämistutkimuksena tehtävässä opinnäytetyössä lähestymistavaksi valikoitu konstruktiivinen tutkimus, jossa ideana on luoda lopulta konkreettinen tuotos tiimin toiminnan tueksi. Menetelmälliseksi lähestymistavaksi valikoitui laadullinen tutkimusote, jossa aineistonkeruumenetelmiksi valittiin teemahaastattelut sekä osallistava ideointityöpaja. Kerätty aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla, jossa sisällönanalyysitasona käytettiin teoriaohjaavaa analyysia.
Seitsemän tehdyn teemahaastattelun tulosten perusteella oleellisiksi kehittämiskohteiksi nousivat tiimin yhteistyön ja keskinäisen vuorovaikutuksen mahdollistaminen. Ideointityöpajan tulosten myötä kehittämiskohteet tarkentuivat vuorovaikutuskanavien sekä palaverikäytänteiden haasteisiin ja puutteellisiin ohjeisiin. Näiden lisäksi haasteita ilmeni myös yksilöiden itsensä johtamisessa, työhön sitoutuneisuudessa sekä luottamuksellisen ilmapiirin tasapainon ylläpitämisessä. Tulosten myötä tarkentui myös etäjohtajan rooli virtuaalisen tiimin toiminnan tukijana.
Johtopäätöksinä voidaan todeta hiljaista tietoa siirtävän ja hyvin toimivan virtuaalitiimin koostuvan kolmesta tekijästä. Tiimin tulee koostua asiantuntevista, itseohjautuvista, avoimista ja monimuotoisista jäsenistä, jotka mahdollistavat tiedon siirtymisen. Toiminnan tukena tulee olla yhdessä laaditut vuorovaikutuksen sekä yhteistyön säännöt, joiden perusteella tiimi toimii. Lisäksi etäjohtajan on omalla toiminnallaan ja tuella mahdollistettava hiljaisen tiedon siirtyminen ja tiimin toiminta. Kokonaisuudesta koostettiin virtuaalisen tiimin toiminnan ja tiedon jakamisen kultaiset säännöt. Tarkoituksena on, että tiimi muotoilee säännöt itselle sopiviksi oman etäjohtajan tuella, huomioiden omat ominaispiirteensä, yksilönsä sekä monimuotoisuutensa. Säännöt ovat siirrettävissä mihin tahansa virtuaalisessa ympäristössä toimivaan tiimiin. Jatkokehittämisaiheena voitaisiin tutkia laadittujen sääntöjen vaikutuksia organisaatiossa, painottaen tiimin monimuotoisuuden näkökulmaa.
Teoreettinen osuus koottiin käsitteistä, jotka liittyivät kehittämiskysymyksiin. Miten tiimi toimii tehokkaasti virtuaalisessa ympäristössä? Miten virtuaalisessa ympäristössä hiljainen tieto kulkee tehokkaasti ja osaamista kehittävästi? Miten etäjohtaja tukee parhaiten tiimin jäseniä virtuaalisessa ympäristössä? Tietoperusta koostui virtuaalisen tiimin ja etätyön eri näkökulmista, etäjohtamisen keskeisistä seikoista sekä hiljaisen tiedon jakamiseen liittyvistä aiheista.
Kehittämistutkimuksena tehtävässä opinnäytetyössä lähestymistavaksi valikoitu konstruktiivinen tutkimus, jossa ideana on luoda lopulta konkreettinen tuotos tiimin toiminnan tueksi. Menetelmälliseksi lähestymistavaksi valikoitui laadullinen tutkimusote, jossa aineistonkeruumenetelmiksi valittiin teemahaastattelut sekä osallistava ideointityöpaja. Kerätty aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla, jossa sisällönanalyysitasona käytettiin teoriaohjaavaa analyysia.
Seitsemän tehdyn teemahaastattelun tulosten perusteella oleellisiksi kehittämiskohteiksi nousivat tiimin yhteistyön ja keskinäisen vuorovaikutuksen mahdollistaminen. Ideointityöpajan tulosten myötä kehittämiskohteet tarkentuivat vuorovaikutuskanavien sekä palaverikäytänteiden haasteisiin ja puutteellisiin ohjeisiin. Näiden lisäksi haasteita ilmeni myös yksilöiden itsensä johtamisessa, työhön sitoutuneisuudessa sekä luottamuksellisen ilmapiirin tasapainon ylläpitämisessä. Tulosten myötä tarkentui myös etäjohtajan rooli virtuaalisen tiimin toiminnan tukijana.
Johtopäätöksinä voidaan todeta hiljaista tietoa siirtävän ja hyvin toimivan virtuaalitiimin koostuvan kolmesta tekijästä. Tiimin tulee koostua asiantuntevista, itseohjautuvista, avoimista ja monimuotoisista jäsenistä, jotka mahdollistavat tiedon siirtymisen. Toiminnan tukena tulee olla yhdessä laaditut vuorovaikutuksen sekä yhteistyön säännöt, joiden perusteella tiimi toimii. Lisäksi etäjohtajan on omalla toiminnallaan ja tuella mahdollistettava hiljaisen tiedon siirtyminen ja tiimin toiminta. Kokonaisuudesta koostettiin virtuaalisen tiimin toiminnan ja tiedon jakamisen kultaiset säännöt. Tarkoituksena on, että tiimi muotoilee säännöt itselle sopiviksi oman etäjohtajan tuella, huomioiden omat ominaispiirteensä, yksilönsä sekä monimuotoisuutensa. Säännöt ovat siirrettävissä mihin tahansa virtuaalisessa ympäristössä toimivaan tiimiin. Jatkokehittämisaiheena voitaisiin tutkia laadittujen sääntöjen vaikutuksia organisaatiossa, painottaen tiimin monimuotoisuuden näkökulmaa.