Nuorisotyön esihenkilöiden työn suunnittelun kehittäminen Vantaan nuorisopalveluissa
Haapalainen, Tiina (2022)
Haapalainen, Tiina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121429962
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121429962
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin Vantaan nuorisopalveluiden alueellisen nuorisotyön esihenkilötiimissä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Vantaan nuorisopalveluiden nuorisotyön esihenkilöiden vuosisuunnitelma, jota voisi käyttää esihenkilötyön suunnittelun ja itsensä johtamisen työvälineenä. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää nuorisotyön esihenkilöiden vuosisuunnittelun nykytilanne sekä siihen liittyvät kehittämistarpeet ja -toiveet. Opinnäytetyön vuosisuunnitelman kehittämisvaiheessa saadun palautteen perusteella vuosisuunnitelman sijaan alettiin konkreettisesta tuotoksesta käyttämään termiä työsuunnitelma, joka vastaa paremmin syntyneen tuotoksen sisältöä ja käyttötarkoitusta.
Opinnäytetyössä esihenkilötyön suunnittelua käsitellään esihenkilötyön, itsensä johtamisen, työhyvinvoinnin ja työssä jaksamisen teorian kautta. Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena, jossa hyödynnettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä. Aineiston keruu toteutettiin teemahaastatteluna. Opinnäytetyön aineiston analyysi toteutettiin sisällönanalyysina. Työsuunnitelman kehittäminen toteutettiin yhteiskehittämisen työpajana. Työsuunnitelmaa ja kehittämisprosessia arvioitiin arviointitapaamisessa.
Opinnäytetyössä onnistuttiin vastaamaan kaikkiin tutkimuskysymyksin ja toteuttamaan työsuunnitelma esihenkilöiden tarpeiden mukaisesti. Opinnäytetyönä toteutettua työsuunnitelmaa voi jatkossa käyttää esimerkiksi esihenkilöiden ja esihenkilötiimin työn suunnitteluun, aikatauluttamiseen ja työtehtävien priorisointiin sekä uusien esihenkilöiden perehdyttämiseen. Nuorisotyön esihenkilöt kokivat, että työsuunnitelma auttaa erityisesti tuomaan näkyväksi koko heidän työnsä kokonaisuuden ja siten toimimaan työkaluna esimerkiksi työhyvinvointiin liittyvissä keskusteluissa.
Opinnäytetyössä esihenkilötyön suunnittelua käsitellään esihenkilötyön, itsensä johtamisen, työhyvinvoinnin ja työssä jaksamisen teorian kautta. Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena, jossa hyödynnettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä. Aineiston keruu toteutettiin teemahaastatteluna. Opinnäytetyön aineiston analyysi toteutettiin sisällönanalyysina. Työsuunnitelman kehittäminen toteutettiin yhteiskehittämisen työpajana. Työsuunnitelmaa ja kehittämisprosessia arvioitiin arviointitapaamisessa.
Opinnäytetyössä onnistuttiin vastaamaan kaikkiin tutkimuskysymyksin ja toteuttamaan työsuunnitelma esihenkilöiden tarpeiden mukaisesti. Opinnäytetyönä toteutettua työsuunnitelmaa voi jatkossa käyttää esimerkiksi esihenkilöiden ja esihenkilötiimin työn suunnitteluun, aikatauluttamiseen ja työtehtävien priorisointiin sekä uusien esihenkilöiden perehdyttämiseen. Nuorisotyön esihenkilöt kokivat, että työsuunnitelma auttaa erityisesti tuomaan näkyväksi koko heidän työnsä kokonaisuuden ja siten toimimaan työkaluna esimerkiksi työhyvinvointiin liittyvissä keskusteluissa.