Opinnäytetyö päiväkirjana: moninaisuuden sekä kirjallisuuskasvatuksen ja leikin tukeminen osallisuuden näkökulmasta monikulttuurisessa päiväkodissa
Sinkkonen, Johanna (2022)
Sinkkonen, Johanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121530224
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121530224
Tiivistelmä
Päiväkirjamuotoisen opinnäytetyöni tarkoituksena on dokumentoida ja pohtia monikulttuurisessa päiväkodissa tapahtuvaa moninaisuuden, kirjallisuuskasvatuksen ja leikin merkitystä sekä muun toiminnan merkitystä niin osallisuuden kuin suomen kielen kehityksen näkökulmalta.
Pyrin reflektoimaan omaa kehitystäni varhaiskasvatuksen opettajana työskentelyssä sekä pohdin lapsille suunnitellun monipuolisen toiminnan vaikutusta suomen kielen kehityksen ja osallisuuden tukemisessa. Opinnäytetyössä on siis iso painoarvo omassa ammatillisessa kehityksessä kymmenen viikon ajan. Opinnäytetyössä lähestytään kaikkia lasten toimintoja osallisuuden, vuorovaikutuksen ja yhteisöllisyyden näkökulmalta sekä nostetaan esille myös varhaiskasvatuksessa tapahtuvaa lapsen mahdollista yksinäisyyden tai huonommuuden kokemusta. Lapsen sensitiivinen kohtaamisen sekä yhdessä tekemisen ja kokemisen raportointi korostuu tässä opinnäytetyössä.
Opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Turun kaupungin suomenkielisessä monikulttuurisessa varhaiskasvatusyksikössä. Päiväkodissa seurataan valtakunnallisen ja Turun varhaiskasvatussuunnitelman linjauksia, jolloin opinnäytetyön tavoitteet ovat yhtenäisiä.
Kirjoitin päiväkirjamuotoista opinnäytetyötä syyskuusta marraskuulle 2022. Päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö muodostuu päivittäisestä työpäivän jälkeen tapahtuneesta raportoinnista, jolloin pohdin opinnäytetyölle keskeisiä lasten toimintoja sekä joka viikon lopulla tehdystä yhteenvedosta. Opinnäytetyön raportoituina menetelminä ovat keskeiset lapsen kielenkehitykseen liittyvät toiminnat sekä vuorovaikutustaitojen ja monikielisyyden tukeminen kuin myös lasten havainnointi, yhteistyö muiden työntekijöiden kanssa, ja oman työn arjen reflektointi.
Pyrin reflektoimaan omaa kehitystäni varhaiskasvatuksen opettajana työskentelyssä sekä pohdin lapsille suunnitellun monipuolisen toiminnan vaikutusta suomen kielen kehityksen ja osallisuuden tukemisessa. Opinnäytetyössä on siis iso painoarvo omassa ammatillisessa kehityksessä kymmenen viikon ajan. Opinnäytetyössä lähestytään kaikkia lasten toimintoja osallisuuden, vuorovaikutuksen ja yhteisöllisyyden näkökulmalta sekä nostetaan esille myös varhaiskasvatuksessa tapahtuvaa lapsen mahdollista yksinäisyyden tai huonommuuden kokemusta. Lapsen sensitiivinen kohtaamisen sekä yhdessä tekemisen ja kokemisen raportointi korostuu tässä opinnäytetyössä.
Opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Turun kaupungin suomenkielisessä monikulttuurisessa varhaiskasvatusyksikössä. Päiväkodissa seurataan valtakunnallisen ja Turun varhaiskasvatussuunnitelman linjauksia, jolloin opinnäytetyön tavoitteet ovat yhtenäisiä.
Kirjoitin päiväkirjamuotoista opinnäytetyötä syyskuusta marraskuulle 2022. Päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö muodostuu päivittäisestä työpäivän jälkeen tapahtuneesta raportoinnista, jolloin pohdin opinnäytetyölle keskeisiä lasten toimintoja sekä joka viikon lopulla tehdystä yhteenvedosta. Opinnäytetyön raportoituina menetelminä ovat keskeiset lapsen kielenkehitykseen liittyvät toiminnat sekä vuorovaikutustaitojen ja monikielisyyden tukeminen kuin myös lasten havainnointi, yhteistyö muiden työntekijöiden kanssa, ja oman työn arjen reflektointi.