Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Sosiaalisen vastuullisuuden kehittäminen suuressa palvelualan yrityksessä osana kansainvälisiä viitekehyksiä (ISO 26000 ja EU Social Sustainability Taxonomy)

Mynttinen, Maiju (2022)

 
Avaa tiedosto
Mynttinen_Maiju.pdf (663.6Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Mynttinen, Maiju
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121630466
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli saada selville, mitä suuressa palvelualan yrityksessä tehdään jo oikein sosiaalisen vastuullisuuden saralla ISO 26000 standardin tarkasteluun valittujen osa-alueiden suhteen. Näihin kuuluivat ihmisoikeudet, työelämän käytännöt ja yhteisön toimintaan osallistuminen ja yhteisön kehittäminen. Näiden osa-alueiden viitekehyksessä oli tavoitteena ottaa myös kantaa standardin osa-alueeseen oikeudenmukaiset toimintatavat, etsien vastausta kysymykseen, miten näitä asioita voidaan edistää kohdeyrityksen arvoketjussa. EU:n valmisteilla olevan sosiaalisen taksonomian suhteen tavoitteena oli pyrkiä ennakoivaan analyysiin siitä, miten yrityksessä voitaisiin varautua tämän voimaantuloon. Opinnäytetyön toimeksiantaja on kansainvälinen ruoka- ja monipalveluyritys. Tässä työssä tarkasteltiin sen toimintaa Suomen tasolla.

Työn teoreettinen viitekehys muodostui yritysten yhteiskuntavastuun historiaan ja teemaan liittyvien käsitteiden ja tärkeiden konseptien läpikäynnistä. Tutkimusosiossa käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä ja selvitettiin täten puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla sosiaalisen vastuullisuuden nykytilaa kohdeyrityksessä. Tämän jälkeen suoritettiin benchmarking analyysi kolmen muun yrityksen internetissä olevia julkisia materiaaleja hyväksikäyttäen.

Tutkimuksen tulosten perusteella voi sanoa, että sosiaalinen vastuullisuus on ISO 26000 standardin ja EU:n valmisteilla olevan sosiaalisen taksonomian perusteella jo hyvällä tasolla kohdeyrityksessä. Yrityksessä on toimintatavat tasavertaiselle rekrytoinnille, tasa-arvoiselle palkkaukselle ja syrjinnän kitkemiselle työyhteisössä, toimenpiteet valitusten ratkaisemiseksi ja arvoketjujen monitoroimiselle ihmisoikeusloukkauksien varalta. Työturvallisuuteen ja terveyteen sekä työntekijöiden valmiuksien kehittämiseen kiinnitetään huomiota. Yritys toimii myös yhteiskunnallisena vaikuttajana suuren työllistäjän roolissa, sillä on korkea kotimaisuusaste ja ympäristöön, sukupuolten tasa-arvoon ja turvallisuuteen sekä terveyteen liittyvät kriteerit osana jakelu-, osto- ja alihankintakäytäntöjä. Pääkehitysehdotuksiin kuuluu henkilöstön moninaisuuden entistä kattavampi sanoittaminen ja yhteistyön tekeminen sosiaalisten yrityksien kanssa Suomen tasolla.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste