Kaupunnimedian sisältömarkkinointisuunnitelma
Sarpola, Sina (2022)
Sarpola, Sina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121930795
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121930795
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin oululaiselle verkkomedialle, Kaupunnimedialle. Työn tarkoituksena oli luoda tavoitteellinen suunnitelma Kaupunnimedian sisältömarkkinoinnin tuottamiseen, sekä kyetä ilmentämään toimijan vahvuudet ja heikkoudet sen sisältömarkkinoinnissa. Kokonaisuutena työ koostui teoreettisesta osuudesta, joka työn edetessä peilattiin käytännössä Kaupunnimedian tulevaisuuden toimenpiteisiin. Työn perusteella oli tarkoitus onnistua määrittelemään, että kenelle, missä ja miten sisältömarkkinointia Kaupunnimedialla tuotetaan nyt ja tulevaisuudessa sekä mitä kehityskohtia toimitsijan tulisi huomioida sisällöntuotannossaan.
Työn teoreettinen osuus koostuu sisältömarkkinoinnista ja sisältömarkkinointisuunnitelmasta. Tietoperustassa paneuduttiin syvällisemmin sisältömarkkinointiin, sen tavoitteisiin ja tarkoitukseen, mitä sen tuottaminen ja siinä onnistuminen edellyttävät, mitkä ovat sen muodot, toteutuskanavat ja taktiikat sekä mitä se ylipäätänsä edustaa käsitteenä. Sisältömarkkinoinnin syvällisemmän tarkastelun jälkeen siirryttiin käsittelemään Kaupunnimedian nykytilaa analyysin muodossa. Nykytila-analyysissa käsiteltiin toimijan omaa tilannetta sen markkinoilla ja yleisesti sen toiminnassa. Analyysi piti sisällään ympäristö-, kilpailija- sekä asiakasanalyysit.
Tietoperustan kokoamisen jälkeen työssä siirryttiin käsittelemään Kaupunnimedian sisältömarkkinointisuunnitelmaa, jossa kerätty teoriapohja peilattiin Kaupunnimedian käytännössä tapahtuviin toimenpiteisiin. Suunnitelmassa pyrittiin tunnistamaan sisältömarkkinoinnin rooli, tarkoitus, toimivuus, tavoitteet, taktiikat, sen johtamisen ja toiminnan onnistuminen sekä lisäksi käsittelemään
konkreettisesti, missä Kaupunnimedian tilanne seisoo sisältömarkkinoinnin saralla. Kaiken kerätyn
tietoperustan peilaamisen jälkeen siirryttiin pohtimaan, mitä ovat ne konkreettiset kehityskohdat
sekä mitä toimitsijan tulisi niiden eteen tehdä toimintansa ehostamiseksi, eli käytännön ratkaisut
toiminnan kehittämisen puolesta.
Kokonaisuudessaan työssä tunnistettiin Kaupunnimedian sisältömarkkinoinnin nykyhetki, mahdolliset parannuskohdat ja -keinot sekä nimettiin konkreettiset suositukset, joita noudattamalla Kaupunnimedian markkinointiviestinnän kehitys ja suunnittelu olisivat toiminnan kannalta tulevaisuudessa mahdollisia. Opinnäytetyön tuloksena saatiin aikaan sisältömarkkinointisuunnitelma.
Työn teoreettinen osuus koostuu sisältömarkkinoinnista ja sisältömarkkinointisuunnitelmasta. Tietoperustassa paneuduttiin syvällisemmin sisältömarkkinointiin, sen tavoitteisiin ja tarkoitukseen, mitä sen tuottaminen ja siinä onnistuminen edellyttävät, mitkä ovat sen muodot, toteutuskanavat ja taktiikat sekä mitä se ylipäätänsä edustaa käsitteenä. Sisältömarkkinoinnin syvällisemmän tarkastelun jälkeen siirryttiin käsittelemään Kaupunnimedian nykytilaa analyysin muodossa. Nykytila-analyysissa käsiteltiin toimijan omaa tilannetta sen markkinoilla ja yleisesti sen toiminnassa. Analyysi piti sisällään ympäristö-, kilpailija- sekä asiakasanalyysit.
Tietoperustan kokoamisen jälkeen työssä siirryttiin käsittelemään Kaupunnimedian sisältömarkkinointisuunnitelmaa, jossa kerätty teoriapohja peilattiin Kaupunnimedian käytännössä tapahtuviin toimenpiteisiin. Suunnitelmassa pyrittiin tunnistamaan sisältömarkkinoinnin rooli, tarkoitus, toimivuus, tavoitteet, taktiikat, sen johtamisen ja toiminnan onnistuminen sekä lisäksi käsittelemään
konkreettisesti, missä Kaupunnimedian tilanne seisoo sisältömarkkinoinnin saralla. Kaiken kerätyn
tietoperustan peilaamisen jälkeen siirryttiin pohtimaan, mitä ovat ne konkreettiset kehityskohdat
sekä mitä toimitsijan tulisi niiden eteen tehdä toimintansa ehostamiseksi, eli käytännön ratkaisut
toiminnan kehittämisen puolesta.
Kokonaisuudessaan työssä tunnistettiin Kaupunnimedian sisältömarkkinoinnin nykyhetki, mahdolliset parannuskohdat ja -keinot sekä nimettiin konkreettiset suositukset, joita noudattamalla Kaupunnimedian markkinointiviestinnän kehitys ja suunnittelu olisivat toiminnan kannalta tulevaisuudessa mahdollisia. Opinnäytetyön tuloksena saatiin aikaan sisältömarkkinointisuunnitelma.