Eläineettinen myötätuntokasvatus: teemakirja 6–8-vuotiaiden lasten kanssa työskenteleville sosiaali- ja kasvatusalan ammattilaisille
Jokinen, Milla (2022)
Jokinen, Milla
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121630572
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121630572
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön lähtökohta on kehittämistehtävä, joka pyrkii selvittämään miten 6–8-vuotiaiden lasten kanssa työskentelevät sosiaali- ja kasvatusalan ammattilaiset voisivat vahvistaa lasten myötätuntoista käytöstä kaikkia elollisia olentoja kohtaan. Kehittämispainotteisen työn aineiston keruussa on käytetty laadullisia menetelmiä ja aineistoa on analysoitu teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin.
Opinnäytetyön tavoite on jakaa ajankohtaista tietoa lapsen kasvuympäristön vaikutuksesta lapsen myötätunnon kehityksen suuntaan ja esitellä eläineettisen kasvatuksen mahdollisuuksia myötätuntoisemman kasvatuskulttuurin rakentamisessa. Opinnäytetyön kehittämisen tavoite on toteuttaa käyttökelpoinen ja hyödyllinen, tietoa tuottava sekä vuorovaikutteiseen, eläineettiseen ja myötätuntoiseen toimintaan ohjaava työväline 6–8-vuotiaiden lasten kanssa työskenteleville sosiaali- ja kasvatusalan ammattilaisille.
Opinnäytetyön tehtävä on tuottaa eläineettistä myötätuntokasvatusta käsittelevä teemakirja (Liite 1), joka koostuu tietoa tuottavasta tietoperustasta sekä toimintaan ohjaavista teemoista. Teemakirjan tietoa tuottava osuus esittelee lasten kasvatukseen soveltuvan ja lapsen ikätasoon sopivan ja ymmärrettävän Eläineettisen myötätuntokasvatuksen tietoperustan: Tieto, Arvot, Käytös & Toiminta, Asenteet, Käsitys TAK TAK. Teemakirjan toimintaan ohjaava osuus koostuu kolmesta eläimiin liittyvästä teemasta, jotka kukin kannustavat vuorovaikutteiseen puuhasteluun. Tuotoksen hyötyjä on tarkasteltu humane education -kasvatuksen todennettujen hyötyjen valossa. Eläineettisen myötätuntokasvatuksen oletetaan ehkäisevän lasten epäsosiaalisen käytöksen muotoja ja lisäävän myötätuntoista käytöstä eläimiä ja muita ihmisiä kohtaan. Tällä on suora vaikutus väkivallan ja kiusaamisen vähenemiseen.
Opinnäytetyön tavoite on jakaa ajankohtaista tietoa lapsen kasvuympäristön vaikutuksesta lapsen myötätunnon kehityksen suuntaan ja esitellä eläineettisen kasvatuksen mahdollisuuksia myötätuntoisemman kasvatuskulttuurin rakentamisessa. Opinnäytetyön kehittämisen tavoite on toteuttaa käyttökelpoinen ja hyödyllinen, tietoa tuottava sekä vuorovaikutteiseen, eläineettiseen ja myötätuntoiseen toimintaan ohjaava työväline 6–8-vuotiaiden lasten kanssa työskenteleville sosiaali- ja kasvatusalan ammattilaisille.
Opinnäytetyön tehtävä on tuottaa eläineettistä myötätuntokasvatusta käsittelevä teemakirja (Liite 1), joka koostuu tietoa tuottavasta tietoperustasta sekä toimintaan ohjaavista teemoista. Teemakirjan tietoa tuottava osuus esittelee lasten kasvatukseen soveltuvan ja lapsen ikätasoon sopivan ja ymmärrettävän Eläineettisen myötätuntokasvatuksen tietoperustan: Tieto, Arvot, Käytös & Toiminta, Asenteet, Käsitys TAK TAK. Teemakirjan toimintaan ohjaava osuus koostuu kolmesta eläimiin liittyvästä teemasta, jotka kukin kannustavat vuorovaikutteiseen puuhasteluun. Tuotoksen hyötyjä on tarkasteltu humane education -kasvatuksen todennettujen hyötyjen valossa. Eläineettisen myötätuntokasvatuksen oletetaan ehkäisevän lasten epäsosiaalisen käytöksen muotoja ja lisäävän myötätuntoista käytöstä eläimiä ja muita ihmisiä kohtaan. Tällä on suora vaikutus väkivallan ja kiusaamisen vähenemiseen.