Myyntityön kehittäminen ja itsensä johtaminen B2B-myynnissä
Hallikas, Markus (2022)
Hallikas, Markus
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121830741
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121830741
Tiivistelmä
Tämän päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön tavoite oli havainnoida ja tunnistaa B2B-myynnin arjessa myyntityön laatuun vaativia seikkoja, ja tämän pohjalta kehittää sekä sisäistä, että asiakkaalle näkyvää prosessia asiakkuuspäällikön näkökulmasta.
Opinnäytetyö toteutettiin päiväkirjamuotoisena raporttina, jossa havainnoitiin omaa työskentelyä 10 viikon ajan 23.5.-26.8.2022. Päiväkirjaraportoinnissa kuvattiin päivittäisiä työtehtäviä, ja viikon lopussa tehtiin viikkoanalyysi esiin nousseesta aiheesta ammattikirjallisuuteen peilaten. Viikkoanalyyseihin valitut aiheet olivat oman työn havainnointi, prosessien havainnointi ja kehittäminen, yhteistyö ja kommunikaatio, asiakaskokemus, etätyön vaikutus työhyvinvointiin, itseohjautuvuus, esiintymistaidot työssä, uusasiakashankinnan kehittäminen myyntityössä, työssä onnistumisen merkitys motivaatioon, ja riskienhallinta yritysmyynnissä.
Havaintojen tavoite oli rakentaa kokonaisvaltainen kuva asiakkuuspäällikön arjesta, työtehtävien moninaisuudesta ja työhyvinvoinnin vaikutuksesta myyntityöhön. Viikkoteeman
Havaintojen perusteella tehdyn viikkoanalyysin tavoitteena oli tuoda ilmi konkreettisia kehitysehdotuksia, jotka näkyvät työntekijöiden työhyvinvoinnissa ja myynnin prosessien sujuvuudessa.
Opinnäytetyön tulosten perusteella syntyi kokonaiskuva niistä työtehtävistä ja prosesseista, joilla on vaikutusta asiakkuuspäällikön arjessa. Prosessien toimivuudella havaittiin yhteys työhyvinvointiin, ja ajanhallinnan tunteeseen. Työn lopputuloksena koottiin viisi eri kehitysehdotusta, jotka ottavat kantaa sisäiseen, asiakkaalle näkymättömään työhön, sekä ulkoiseen asiakkaalle näkyvään työhön.
Opinnäytetyö toteutettiin päiväkirjamuotoisena raporttina, jossa havainnoitiin omaa työskentelyä 10 viikon ajan 23.5.-26.8.2022. Päiväkirjaraportoinnissa kuvattiin päivittäisiä työtehtäviä, ja viikon lopussa tehtiin viikkoanalyysi esiin nousseesta aiheesta ammattikirjallisuuteen peilaten. Viikkoanalyyseihin valitut aiheet olivat oman työn havainnointi, prosessien havainnointi ja kehittäminen, yhteistyö ja kommunikaatio, asiakaskokemus, etätyön vaikutus työhyvinvointiin, itseohjautuvuus, esiintymistaidot työssä, uusasiakashankinnan kehittäminen myyntityössä, työssä onnistumisen merkitys motivaatioon, ja riskienhallinta yritysmyynnissä.
Havaintojen tavoite oli rakentaa kokonaisvaltainen kuva asiakkuuspäällikön arjesta, työtehtävien moninaisuudesta ja työhyvinvoinnin vaikutuksesta myyntityöhön. Viikkoteeman
Havaintojen perusteella tehdyn viikkoanalyysin tavoitteena oli tuoda ilmi konkreettisia kehitysehdotuksia, jotka näkyvät työntekijöiden työhyvinvoinnissa ja myynnin prosessien sujuvuudessa.
Opinnäytetyön tulosten perusteella syntyi kokonaiskuva niistä työtehtävistä ja prosesseista, joilla on vaikutusta asiakkuuspäällikön arjessa. Prosessien toimivuudella havaittiin yhteys työhyvinvointiin, ja ajanhallinnan tunteeseen. Työn lopputuloksena koottiin viisi eri kehitysehdotusta, jotka ottavat kantaa sisäiseen, asiakkaalle näkymättömään työhön, sekä ulkoiseen asiakkaalle näkyvään työhön.