Kehittyminen ja kehittäminen liikennekaupan ketjuohjauksen assistenttina
Aga-Anttila, Elizabet (2022)
Aga-Anttila, Elizabet
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121930818
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121930818
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona SOK Liikennekaupan ketjuohjaukselle. Opinnäytetyössä seurattiin seurantaviikkojen ajan liikennekaupan ketjuohjauksen assistentin työnkuvaa ja työskentelytapoja. Opinnäytetyön alussa määriteltiin tavoitteeksi käsitellä itselle määritettyjä tavoitteita ja niiden perusteella päämääränä on kehittyä liikennekaupan ketjuohjauksen assistentin työtehtävissä löytämällä uusia toimintamalleja. Seurantaviikkojen aikana perehdytään tavoitteisiin, jotka on sovittu yhdessä esihenkilöni kanssa. Tavoitteena on käsitellä miten organisoida ja järjestää liikennekaupan ketjuohjauksen tapahtumat, johtoryhmän kokoukset ja matkaasiat niin, että niihin osallistuvat henkilöt ovat tyytyväisiä. Toisena tavoitteena on uuden Aico laskutusmääräys järjestelmän oppiminen oman työpanoksen parantamiseksi.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli esitellä mitä ketjuohjauksen assistentin työhön sisältyy ja muodostaa toimenkuvaani assistentin työtehtävistä ja käsitellä työtehtävieni tekemistä sekä niiden kehittymistä. Tehtävälistauksen sisältö on koottu ajatuksista, kerätyistä ohjeistuksista, sisäisistä kanavista löytyvästä tiedosta, kokemuksista ja raporteista. Tehtävälistauksen tekeminen lähti siitä, kun huomasin työsuhteeni alussa perehdytys-tilanteessa, että työtehtävässäni tarvittaisiin laajempaa kirjallista opastusta, sillä edeltäjäni oli ehtinyt siirtyä uuteen työpaikkaan. Halusin, että tehtävälistaus olisi helposti saatavilla sähköisessä muodossa, jota voisi jatkossa muokata tarpeen mukaan. Tehtävälistauksen tavoitteena on toimia mahdollisimman käytännönläheisenä ja helppokäyttöisenä työvälineenä assistentin työssä, perehdyttämisen ohella ja työtehtäviä tehdessä. Listauksen avulla esihenkilöni ymmärtää tässä työssä tarvittavia vahvuuksia, työtehtävien määrän ja vaihtelevuuden.
Valitsin päivittäisille päiväkirjamerkinnöille käsiteltäväksi viikoittaisen teeman ja näihin kohdistui pienempiä oman osaamisen tavoitteita. Viikot päättyivät viikkoanalyysin, jossa analysoin kulunutta viikkoa läpi kehittymisen, kehittämisen ja asettamieni tavoitteiden kannalta. Viikot sisältävät pohdintaa, analysointia, teorian avaamista ja viikkoanalyysit koostuvat johtopäätöksistä. Tietolähteinä on käytetty kirjallisuutta, jotka käsittelivät itsensä johtamista, ajanhallinta, ketterää oppimista ja tapahtumien sekä kokouksien järjestämistä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli esitellä mitä ketjuohjauksen assistentin työhön sisältyy ja muodostaa toimenkuvaani assistentin työtehtävistä ja käsitellä työtehtävieni tekemistä sekä niiden kehittymistä. Tehtävälistauksen sisältö on koottu ajatuksista, kerätyistä ohjeistuksista, sisäisistä kanavista löytyvästä tiedosta, kokemuksista ja raporteista. Tehtävälistauksen tekeminen lähti siitä, kun huomasin työsuhteeni alussa perehdytys-tilanteessa, että työtehtävässäni tarvittaisiin laajempaa kirjallista opastusta, sillä edeltäjäni oli ehtinyt siirtyä uuteen työpaikkaan. Halusin, että tehtävälistaus olisi helposti saatavilla sähköisessä muodossa, jota voisi jatkossa muokata tarpeen mukaan. Tehtävälistauksen tavoitteena on toimia mahdollisimman käytännönläheisenä ja helppokäyttöisenä työvälineenä assistentin työssä, perehdyttämisen ohella ja työtehtäviä tehdessä. Listauksen avulla esihenkilöni ymmärtää tässä työssä tarvittavia vahvuuksia, työtehtävien määrän ja vaihtelevuuden.
Valitsin päivittäisille päiväkirjamerkinnöille käsiteltäväksi viikoittaisen teeman ja näihin kohdistui pienempiä oman osaamisen tavoitteita. Viikot päättyivät viikkoanalyysin, jossa analysoin kulunutta viikkoa läpi kehittymisen, kehittämisen ja asettamieni tavoitteiden kannalta. Viikot sisältävät pohdintaa, analysointia, teorian avaamista ja viikkoanalyysit koostuvat johtopäätöksistä. Tietolähteinä on käytetty kirjallisuutta, jotka käsittelivät itsensä johtamista, ajanhallinta, ketterää oppimista ja tapahtumien sekä kokouksien järjestämistä.