Verkkokauppa-alustojen vertailua
Kettunen, Lauri (2022)
Kettunen, Lauri
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121930842
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121930842
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli käydä läpi Suomen suosituimmat verkkokauppa-alustat ja antaa tutkitun tiedon pohjalta suositus parhaasta alustasta. Työssä keskityttiin alustojen ongelmakohtiin ja selvitettiin millaisia järjestelmäratkaisuja on tarjolla. Erilaisia alustoja on nykyään tarjolla suuri määrä. Kaikki vertailussa mukana olleet alustat osoittautuivat hyviksi.
Tietoperustassa onnistuttiin selvittämään tarkasti, millaista verkkokauppa nykypäivänä on, mitä myydään, sekä minkälaisia järjestelmäratkaisuja on tarjolla. Jotta tutkimuksen tuloksista olisi hyötyä, selkeytettiin myös ensi alkuun jokaisen käsiteltävän alustan pääasialliset ominaisuudet ja piirteelliset erot. Verkkokauppa-alustan valitsemisen tärkeys ja siihen liitoksissa olevat kysymykset esiteltiin myös ennen tutkimustuloksiin etenemistä. Tietoperustalla laajennetaan lukijan käsitystä käsiteltävästä ilmiöstä ja helpotetaan tutkimustulosten hyödynnettävyyttä.
Shopify -alustan käyttäjien vastauksista ei analyysissä löytynyt merkittäviä ongelmia. Kun Shopifyn alustaa koskevia tuloksia käsitellään kokonaisuutena, huomataan, että hyvien puolien väitteiden kanssa oltiin eniten samaa mieltä verrattuna muihin alustoihin. Näiden tietojen valossa suositellaan aloittelevalle verkkokauppiaalle Shopifyita, mikäli kivijalkamyymälää ei ole tai sellainen ei ole suunnitelmissa. Jos alustaa tarvitsisi myös kivijalkaliikkeessä, suositus olisi kotimainen MyCashFlow sen integroitavuuden vuoksi. WooCommercea suositellaan vain tekniikasta tietävälle, sillä vaikka alusta onkin monipuolinen ja hyvin laajennettavissa, vie alustan rakentaminen ja muokkaus aikaa muulta liiketoiminnalta.
Tietoperustassa onnistuttiin selvittämään tarkasti, millaista verkkokauppa nykypäivänä on, mitä myydään, sekä minkälaisia järjestelmäratkaisuja on tarjolla. Jotta tutkimuksen tuloksista olisi hyötyä, selkeytettiin myös ensi alkuun jokaisen käsiteltävän alustan pääasialliset ominaisuudet ja piirteelliset erot. Verkkokauppa-alustan valitsemisen tärkeys ja siihen liitoksissa olevat kysymykset esiteltiin myös ennen tutkimustuloksiin etenemistä. Tietoperustalla laajennetaan lukijan käsitystä käsiteltävästä ilmiöstä ja helpotetaan tutkimustulosten hyödynnettävyyttä.
Shopify -alustan käyttäjien vastauksista ei analyysissä löytynyt merkittäviä ongelmia. Kun Shopifyn alustaa koskevia tuloksia käsitellään kokonaisuutena, huomataan, että hyvien puolien väitteiden kanssa oltiin eniten samaa mieltä verrattuna muihin alustoihin. Näiden tietojen valossa suositellaan aloittelevalle verkkokauppiaalle Shopifyita, mikäli kivijalkamyymälää ei ole tai sellainen ei ole suunnitelmissa. Jos alustaa tarvitsisi myös kivijalkaliikkeessä, suositus olisi kotimainen MyCashFlow sen integroitavuuden vuoksi. WooCommercea suositellaan vain tekniikasta tietävälle, sillä vaikka alusta onkin monipuolinen ja hyvin laajennettavissa, vie alustan rakentaminen ja muokkaus aikaa muulta liiketoiminnalta.