Yhteiskuntavastuu yritystoiminnassa (CSR)
Kurri, Mauri (2022)
Kurri, Mauri
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122031150
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122031150
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia toimeksiantajaorganisaatio Yritys X:lle, mitkä ovat seuraavat askeleet kohti kiertotaloutta ja nettopositiivista yritystoimintaa. Tavoitteena on selvittää kokonaisvaltainen malli Yritys X:lle toteuttaa vastuullista liiketoimintaa, ja mitä toimenpiteistä vaaditaan, jotta Yritys X olisi valmis tulevaisuuden vastuullisen liiketoiminnan haasteisiin.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin yhteiskuntavastuuseen ja sen merkitykseen nykypäivän ja tulevaisuuden liiketoimintaan ja liiketoimintaympäristöön huomioiden vastuullisen liiketoiminnan haasteet ja mahdollisuudet.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin havainnointia, jolloin tutkija oli työntekijänä osallisena tutkittavaan ilmiöön. Opinnäytetyön sivutuotteena tuotettiin Yritys X:lle yhteiskuntavastuuraportti (CSR-report) ja Yritys X:n johtoryhmää haastateltiin sitoutumisesta vastuulliseen liiketoimintaan.
Tutkimusaineiston perusteella Yritys X:n tulee vielä parantaa yhteiskuntavastuun mittareita ja raportointia. Vastuullisen liiketoiminnan standardeja ja sertifikaatteja suositellaan lisättävän organisaation käyttöön, jotta liiketoiminnasta tulee vieläkin läpinäkyvämpää. Organisaatiorakenne on pidettävä yksinkertaisena, jotta saadaan nopeita päätöksi muuttuvassa liiketoimintaympäristössä.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin yhteiskuntavastuuseen ja sen merkitykseen nykypäivän ja tulevaisuuden liiketoimintaan ja liiketoimintaympäristöön huomioiden vastuullisen liiketoiminnan haasteet ja mahdollisuudet.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin havainnointia, jolloin tutkija oli työntekijänä osallisena tutkittavaan ilmiöön. Opinnäytetyön sivutuotteena tuotettiin Yritys X:lle yhteiskuntavastuuraportti (CSR-report) ja Yritys X:n johtoryhmää haastateltiin sitoutumisesta vastuulliseen liiketoimintaan.
Tutkimusaineiston perusteella Yritys X:n tulee vielä parantaa yhteiskuntavastuun mittareita ja raportointia. Vastuullisen liiketoiminnan standardeja ja sertifikaatteja suositellaan lisättävän organisaation käyttöön, jotta liiketoiminnasta tulee vieläkin läpinäkyvämpää. Organisaatiorakenne on pidettävä yksinkertaisena, jotta saadaan nopeita päätöksi muuttuvassa liiketoimintaympäristössä.