Ympäristökasvatus varhaiskasvatuksessa: vuosisuunnitelma ympäristökasvatuksen toteuttamiseen 3-5-vuotiaiden ryhmässä
Kvist, Juulia (2022)
Lataukset:
Kvist, Juulia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122031219
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122031219
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on kehittämistyö, jossa laadittiin ympäristökasvatuksen vuosisuunnitelma Sonkajärven varhaiskasvatuksen käyttöön. Ympäristökasvatuksen vuosisuunnitelman tavoitteena on tukea ympäristökasvatuksen toteuttamista 3-5-vuotiaiden lasten ryhmässä. Ympäristökasvatustoiminnan tavoitteena on vahvistaa lasten luontosuhteen muodostumista ja ohjata lapsia kohti kestävää elämäntapaa.
Kehittämistyön tuloksena syntynyt ympäristökasvatuksen ympäristösuunnitelma pohjautuu valtakunnallisessa varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa oleviin tavoitteisiin ja asiasisältöihin ympäristökasvatuksen toteuttamiselle. Ympäristökasvatus sisältää käsityksen ympäristöstä opittavana asiana, paikkana oppia sekä asiana, jonka puolesta toimia. Ympäristökasvatuksen vuosisuunnitelmassa huomioitiin varhaislapsuuden oppimiskäsitys sekä varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa olevat oppimisen alueet, joiden tavoitteena ovat toiminnan lapsilähtöisyys ja monipuolisuus.
Toimeksiantajana opinnäytetyössä toimi Sonkajärven varhaiskasvatus. Kehittämistyö toteutettiin PDCA-kehittämismallin mukaan, jonka mukaan toiminta jakautuu neljään osaan; suunnittele, tee, tarkista ja toteuta. Kehittämistyö toteutettiin yhteistyössä toimeksiantajan kanssa. Kehittämistyölle sovittiin neljä keskeistä arviointikriteeriä, jotka olivat ympäristökasvatuksen vuosisuunnitelman selkeys, helppokäyttöisyys, visuaalisuus sekä asiasisältö.
Kehittämistyön tuloksena syntyi ympäristökasvatuksen vuosisuunnitelma, johon ideoitiin erilaisia tapoja toteuttaa ympäristökasvatusta eri teemojen ja vuodenaikojen ympärillä. Toimeksiantajalta saadun palautteen perusteella toimeksiantaja sai tavoitteiden mukaisesti selkeän, helppokäyttöisen sekä visuaalisen ympäristökasvatuksen vuosisuunnitelman, jonka ideat ovat monipuolisia ja helposti toteutettavia varhaiskasvatuksessa.
Kehittämistyön tuloksena syntynyt ympäristökasvatuksen ympäristösuunnitelma pohjautuu valtakunnallisessa varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa oleviin tavoitteisiin ja asiasisältöihin ympäristökasvatuksen toteuttamiselle. Ympäristökasvatus sisältää käsityksen ympäristöstä opittavana asiana, paikkana oppia sekä asiana, jonka puolesta toimia. Ympäristökasvatuksen vuosisuunnitelmassa huomioitiin varhaislapsuuden oppimiskäsitys sekä varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa olevat oppimisen alueet, joiden tavoitteena ovat toiminnan lapsilähtöisyys ja monipuolisuus.
Toimeksiantajana opinnäytetyössä toimi Sonkajärven varhaiskasvatus. Kehittämistyö toteutettiin PDCA-kehittämismallin mukaan, jonka mukaan toiminta jakautuu neljään osaan; suunnittele, tee, tarkista ja toteuta. Kehittämistyö toteutettiin yhteistyössä toimeksiantajan kanssa. Kehittämistyölle sovittiin neljä keskeistä arviointikriteeriä, jotka olivat ympäristökasvatuksen vuosisuunnitelman selkeys, helppokäyttöisyys, visuaalisuus sekä asiasisältö.
Kehittämistyön tuloksena syntyi ympäristökasvatuksen vuosisuunnitelma, johon ideoitiin erilaisia tapoja toteuttaa ympäristökasvatusta eri teemojen ja vuodenaikojen ympärillä. Toimeksiantajalta saadun palautteen perusteella toimeksiantaja sai tavoitteiden mukaisesti selkeän, helppokäyttöisen sekä visuaalisen ympäristökasvatuksen vuosisuunnitelman, jonka ideat ovat monipuolisia ja helposti toteutettavia varhaiskasvatuksessa.