Hiuspolkuopetuksen kehittäminen palvelumuotoilun keinoin
Juutilainen, Kirsi (2022)
Juutilainen, Kirsi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122031088
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122031088
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää ELY-keskuksen rahoittamaa, Stadin ammatti- ja aikuisopistossa nonstop-opetuksena toimivaa Hiuspolku opetuksen toimintaa. Nonstop opetus luo paljon haasteita hiuspolun ammattiaineiden opetukseen. Opetuksen kesto on 3 - 12 kuukautta, minkä jälkeen polkuopiskelija siirtyy tutkintoon, osatutkintoon, työllistyy, siirtyy peruskouluun tai johonkin muuhun koulutukseen. Hiuspolku-ryhmässä opiskelee paljon eri vaiheessa olevia opiskelijoita ja tarkoituksena olisi kehittää opetuksen muotoa niin, että jokainen opiskelija saisi omaa oppimisen tasoa vastaavaa opetusta.
Opinnäytetyön kehitystyössä apuna käytettiin palvelumuotoilun Service Blueprint -menetelmää. Menetelmän avulla löytyi erilaisia vaihtoehtoja opetuksen ongelmakohtiin, ja pari niistä otetaan kokeiluun. Arviointia Hiuspolun opetuksesta kerättiin Hiuspolulla aiemmin opiskelleilta opiskelijoilta sähköpostitse. Kyselyjä lähetettiin 100 kpl ja 55 vastasi siihen. Otanta oli hyvä ja kyselyn ansiosta saatiin realistinen käsitys Hiuspolun opetuksen laadusta ja opetukseen kehittämisideoita. Kyselyn perusteella saadusta tiedosta on hyvä lähteä kehittämään Hiuspolun toimintaa opiskelijalähtöisemmäksi.
Opinnäytetyön kehitystyössä apuna käytettiin palvelumuotoilun Service Blueprint -menetelmää. Menetelmän avulla löytyi erilaisia vaihtoehtoja opetuksen ongelmakohtiin, ja pari niistä otetaan kokeiluun. Arviointia Hiuspolun opetuksesta kerättiin Hiuspolulla aiemmin opiskelleilta opiskelijoilta sähköpostitse. Kyselyjä lähetettiin 100 kpl ja 55 vastasi siihen. Otanta oli hyvä ja kyselyn ansiosta saatiin realistinen käsitys Hiuspolun opetuksen laadusta ja opetukseen kehittämisideoita. Kyselyn perusteella saadusta tiedosta on hyvä lähteä kehittämään Hiuspolun toimintaa opiskelijalähtöisemmäksi.