Liiketoimintamallin kehittäminen tulevalle pyörävuokrausyritykselle
Johansson, Niklas (2022)
Johansson, Niklas
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122231417
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122231417
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää liiketoimintamalli huvittavalle pyörävuokraukselle, joka tarjoaa erikoispolkupyörien vuokrausta. Toimeksiantajana toimi siis opinnäytetyön tekijä itse. Opinnäytetyön tekijä on valmistuva liiketalouden tradenomi, joka suunnittelee kehitetystä liiketoimintamallista itselleen sivutuloa.
Liiketoimintamallin kehittämisessä käytettiin apuna Business Model Canvasia, koska se on asiakaslähtöinen malli ja hyvä väline tarkastella liiketoimintamallin eri osa-alueita ja niiden välistä suhdetta. Business Model Canvas muodosti myös teoreettisen tietoperustan yhdessä Value Proposition Canvaksen, sekä liikeideaan ja liiketoimintamalliin liittyvän tiedon kanssa.
Menetelmänä Business Model Canvasia hyödynnettiin siten, että alkuvaiheessa liikeidean osa-alueista tehtiin hypoteesit Canvasin mukaisesti ja työn lopussa Business Model Canvas täytettiin jalostettuun muotoonsa. Kilpailijoita kartoitettiin Net Scouting -menetelmällä ja potentiaalisia asiakkaita laadullisilla puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla.
Opinnäytetyössä päästiin tavoitteeseen ja liiketoimintamalli jalostui hyvinkin paljon alun oletuksista. Työn edetessä avoinna olleisiin kysymyksiin saatiin vastauksia. Opinnäytetyön tekijä voi edetä liiketoimintamallin kanssa seuraavaksi laajempaan markkinatutkimukseen ja sitten liiketoimintasuunnitelmaan. Haasteena työssä oli puutteet ydinasiakassegmentin tuntemisessa ja kyseinen osa-alue tuleekin ottaa seuraavassa vaiheessa tarkasti suurennuslasin alle.
Liiketoimintamallin kehittämisessä käytettiin apuna Business Model Canvasia, koska se on asiakaslähtöinen malli ja hyvä väline tarkastella liiketoimintamallin eri osa-alueita ja niiden välistä suhdetta. Business Model Canvas muodosti myös teoreettisen tietoperustan yhdessä Value Proposition Canvaksen, sekä liikeideaan ja liiketoimintamalliin liittyvän tiedon kanssa.
Menetelmänä Business Model Canvasia hyödynnettiin siten, että alkuvaiheessa liikeidean osa-alueista tehtiin hypoteesit Canvasin mukaisesti ja työn lopussa Business Model Canvas täytettiin jalostettuun muotoonsa. Kilpailijoita kartoitettiin Net Scouting -menetelmällä ja potentiaalisia asiakkaita laadullisilla puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla.
Opinnäytetyössä päästiin tavoitteeseen ja liiketoimintamalli jalostui hyvinkin paljon alun oletuksista. Työn edetessä avoinna olleisiin kysymyksiin saatiin vastauksia. Opinnäytetyön tekijä voi edetä liiketoimintamallin kanssa seuraavaksi laajempaan markkinatutkimukseen ja sitten liiketoimintasuunnitelmaan. Haasteena työssä oli puutteet ydinasiakassegmentin tuntemisessa ja kyseinen osa-alue tuleekin ottaa seuraavassa vaiheessa tarkasti suurennuslasin alle.