Pienyrityksen lisäpalvelujen tuottaminen
Colliander, Elina (2022)
Colliander, Elina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122631474
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122631474
Tiivistelmä
Tämän opinnäytteen tavoitteena on kartoittaa yksinyrittäjän palvelutarjonta ja selvittää, mitä palveluja asiakkaat tarvitsevat ja haluavat käyttää ja sitä kautta kasvattaa palvelutarjontaa ja asiakaskuntaa.
Yksinyrittäjä perusti palvelualan yrityksen vuonna 2019, jolloin yritys alkoi huolehtia erään kunnan siivouspalveluista, ja asiakkaina olivat kotona asuvat vanhukset. Tällä hetkellä yrittäjä tuottaa erilaisia palveluja asiakkailleen, esimerkiksi siivous- ja kauppapalveluja, pankki- ja apteekkiasiointia, pesulaan kuljetusta, noutopalvelua ym.
Yritys on kasvanut kahden yrittäjän osakeyhtiöksi ja siitä edelleen neljä henkilöä työllistäväksi yritykseksi. Yritys laajensi tarjontaansa tuotteita myyvään verkkokauppaan, joka toimii eri alalla kuin palveluja tuottava yritystoiminta. Verkkokauppa-alalle lähtemiseen vaikutti se, että haluttiin varmistaa toiminnan laajenemisella saavutettavan liikevaihdon kasvua.
Tehdyssä kartoituksessa selvisi, että siivous- ja ikkunanpesupalvelut olivat yleisimpiä kotiin hankittavia palveluita.
Yksinyrittäjä perusti palvelualan yrityksen vuonna 2019, jolloin yritys alkoi huolehtia erään kunnan siivouspalveluista, ja asiakkaina olivat kotona asuvat vanhukset. Tällä hetkellä yrittäjä tuottaa erilaisia palveluja asiakkailleen, esimerkiksi siivous- ja kauppapalveluja, pankki- ja apteekkiasiointia, pesulaan kuljetusta, noutopalvelua ym.
Yritys on kasvanut kahden yrittäjän osakeyhtiöksi ja siitä edelleen neljä henkilöä työllistäväksi yritykseksi. Yritys laajensi tarjontaansa tuotteita myyvään verkkokauppaan, joka toimii eri alalla kuin palveluja tuottava yritystoiminta. Verkkokauppa-alalle lähtemiseen vaikutti se, että haluttiin varmistaa toiminnan laajenemisella saavutettavan liikevaihdon kasvua.
Tehdyssä kartoituksessa selvisi, että siivous- ja ikkunanpesupalvelut olivat yleisimpiä kotiin hankittavia palveluita.