Asiakaslähtöinen matkapalvelutuote omatoimimatkailijalle : matkatoimisto FinAround Oy
Vainio, Liisa (2022)
Vainio, Liisa
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122731481
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122731481
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää matkatoimisto FinAround Oy:lle omatoiminen matkapalvelutuote Pikavuoro Maailman Ympäri ja antaa työkalut tehdä siitä tunnettu vaihtoehto. Palvelutuotteen tulee tarjota lisäarvoa asiakkaalle ja sen painoarvo oli asiakaslähtöisyys.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytettiin asiakaskyselyä. Kehittämistyön pyrkimyksenä oli tuottaa syvällistä ja yksityiskohtaista tietoa matkapalvelutuotteen kehittämisen tueksi. Matkapalvelutuotteella tarjotaan asiakkaalle aineeton palvelu, palvelu tuotetaan ja kulutetaan samanaikaisesti. Matkapalvelutuotteella pyritään vastaamaan asiakkaan yksilöllisiin palvelutarpeisiin.
Tutkimuksen kohteena oli kotimainen matkanjärjestäjä FinAround Oy. Yritys järjestää seikkailuhenkisiä omatoimimatkoja nimellä Pikavuoro Maailman Ympäri pääasiassa ulkomaille. Matkan hintaan sisältyy ainoastaan kuljetus. Matkapalvelua voi tarjota matkanjärjestäjä, matkanvälittäjä tai matkailupalvelun tuottaja. Yksi matkapalvelu sisältää yhden palvelun. Matkapaketti tai yhdistetty matkajärjestely syntyy, kun kaksi erityyppistä matkailupalvelua yhdistetään.
Omatoimimatka on matka, jonka matkustaja suunnittelee itse. Matkustaja varaa kuljetuksen, majoituksen ja muut matkailupalvelut eri palveluntarjoajilta. Omatoimimatkailu on tärkeä ja kasvava osa-alue maailmanlaajuisessa matkailussa.
Tutkimus osoitti, että matkapalvelu on toiminut onnistuneesti kymmenen vuoden ajan. Matkailijat ovat olleet pääasiassa tyytyväisiä palveluun. Tutkimuksen perusteella asiakaslähtöiseen matkapalvelutuotteeseen voidaan saada huomattavaa lisäarvoa palvelun vähäisillä muutoksilla.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytettiin asiakaskyselyä. Kehittämistyön pyrkimyksenä oli tuottaa syvällistä ja yksityiskohtaista tietoa matkapalvelutuotteen kehittämisen tueksi. Matkapalvelutuotteella tarjotaan asiakkaalle aineeton palvelu, palvelu tuotetaan ja kulutetaan samanaikaisesti. Matkapalvelutuotteella pyritään vastaamaan asiakkaan yksilöllisiin palvelutarpeisiin.
Tutkimuksen kohteena oli kotimainen matkanjärjestäjä FinAround Oy. Yritys järjestää seikkailuhenkisiä omatoimimatkoja nimellä Pikavuoro Maailman Ympäri pääasiassa ulkomaille. Matkan hintaan sisältyy ainoastaan kuljetus. Matkapalvelua voi tarjota matkanjärjestäjä, matkanvälittäjä tai matkailupalvelun tuottaja. Yksi matkapalvelu sisältää yhden palvelun. Matkapaketti tai yhdistetty matkajärjestely syntyy, kun kaksi erityyppistä matkailupalvelua yhdistetään.
Omatoimimatka on matka, jonka matkustaja suunnittelee itse. Matkustaja varaa kuljetuksen, majoituksen ja muut matkailupalvelut eri palveluntarjoajilta. Omatoimimatkailu on tärkeä ja kasvava osa-alue maailmanlaajuisessa matkailussa.
Tutkimus osoitti, että matkapalvelu on toiminut onnistuneesti kymmenen vuoden ajan. Matkailijat ovat olleet pääasiassa tyytyväisiä palveluun. Tutkimuksen perusteella asiakaslähtöiseen matkapalvelutuotteeseen voidaan saada huomattavaa lisäarvoa palvelun vähäisillä muutoksilla.