Strategian selkeyttäminen kohdeyrityksessä
Pyyhtiä, Minna; Hildén, Marie (2022)
Pyyhtiä, Minna
Hildén, Marie
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122631472
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122631472
Tiivistelmä
Maailman ollessa myllerryksessä ja olosuhteiden ollessa epävakaat korostuu strategian merkitys, sillä selviytyäkseen jatkuvassa muutoksessa yritykset tarvitsevat vahvaa visiota, selkeitä strategisia linjauksia ja ymmärrystä siitä, mikä erottaa ne kilpailijoista. Strategia on yrityksen johtamisen tärkein työväline, jolla määritellään, mihin yritys on matkalla. Se on erinomainen työkalu yrityksen toiminnan suunnitteluun ja johtamiseen yrityksen menestymisen tiellä.
Tämän kehittämistehtävän tarkoituksena oli muodostaa kokonaiskuva kohdeyrityksen strategiasta ja saada se dokumentoituun ja visuaaliseen muotoon. Kehittämistyön tavoitteena oli selkeyttää kohdeyrityksen strategia selvittämällä sen strategiset kulmakivet henkilöstön näkökulma huomioiden. Kohdeyrityksellä ei ollut aukikirjoitettua ja dokumentoitua strategiaa. Opinnäytetyössä perehdyttiin strategiaan, sen merkitykseen yrityksen toiminnan kehittämisessä sekä strategian määrittämiseen henkilöstä osallistamalla.
Lähestymistapana tässä kehittämistyössä käytettiin sekä tapaustutkimusta että toimintatutkimusta, jolloin kyseessä oli monistrateginen tutkimus. Kehittämistyö pitää usein sisällään piirteitä useista eri lähestymistavoista, joten siitä johtuen tähän opinnäytetyöhön valikoitui mainitut kaksi menetelmää. Molemmilla oli oma osuutensa tässä kehittämistyössä. Strategian selkeyttämiseksi aineistoa kerättiin kohdeyrityksen toimitusjohtajan haastattelulla sekä henkilöstölle suunnatun kyselyn sekä henkilöstön haastatteluiden avulla. Toimitusjohtajan haastattelulla kartoitettiin taustatiedot strategian nykytilasta sekä suuntaviivat strategian tarkentamiseksi. Lisäksi haastattelulla haluttiin saada toimitusjohtajan näkemys yrityksen vahvuuksista ja strategisista päämääristä. Henkilöstölle tehdyssä kyselyssä haettiin vastauksia strategian kulmakiviin: arvot, toiminta-ajatus, ydinosaaminen ja visio. Henkilöstön kyselyllä ja haastatteluilla hankittiin tietoa myös kohdeyrityksen nykytilasta, vahvuuksista ja heikkouksista pohjautuen SWOT-analyysiin sekä yrityksen tavoitteista ja päämääristä.
Tutkimuksen aikana todettiin, että henkilöstö koki strategian määrittämisen tärkeänä ja strategiaprosessi otettiin vastaan positiivisesti henkilöstön keskuudessa. Strategiatyö koetaan yleensä korkealentoisena ja hankalana, joten positiivinen vastaanotto edistää strategiaprosessin sujuvaa alkua ja syvällisempää sitoutumista siihen.
Tutkimuksen lopputuloksena laadittiin kohdeyrityksen ensimmäinen visuaalinen strategia. Konkreettisina kehitysehdotuksina tutkimuksessa todettiin tavoitteiden ja päämäärien terävöittäminen, työn suunnitelmallisuuden ja ennakoinnin paraneminen sekä viestinnän lisääminen.
Tämän kehittämistehtävän tarkoituksena oli muodostaa kokonaiskuva kohdeyrityksen strategiasta ja saada se dokumentoituun ja visuaaliseen muotoon. Kehittämistyön tavoitteena oli selkeyttää kohdeyrityksen strategia selvittämällä sen strategiset kulmakivet henkilöstön näkökulma huomioiden. Kohdeyrityksellä ei ollut aukikirjoitettua ja dokumentoitua strategiaa. Opinnäytetyössä perehdyttiin strategiaan, sen merkitykseen yrityksen toiminnan kehittämisessä sekä strategian määrittämiseen henkilöstä osallistamalla.
Lähestymistapana tässä kehittämistyössä käytettiin sekä tapaustutkimusta että toimintatutkimusta, jolloin kyseessä oli monistrateginen tutkimus. Kehittämistyö pitää usein sisällään piirteitä useista eri lähestymistavoista, joten siitä johtuen tähän opinnäytetyöhön valikoitui mainitut kaksi menetelmää. Molemmilla oli oma osuutensa tässä kehittämistyössä. Strategian selkeyttämiseksi aineistoa kerättiin kohdeyrityksen toimitusjohtajan haastattelulla sekä henkilöstölle suunnatun kyselyn sekä henkilöstön haastatteluiden avulla. Toimitusjohtajan haastattelulla kartoitettiin taustatiedot strategian nykytilasta sekä suuntaviivat strategian tarkentamiseksi. Lisäksi haastattelulla haluttiin saada toimitusjohtajan näkemys yrityksen vahvuuksista ja strategisista päämääristä. Henkilöstölle tehdyssä kyselyssä haettiin vastauksia strategian kulmakiviin: arvot, toiminta-ajatus, ydinosaaminen ja visio. Henkilöstön kyselyllä ja haastatteluilla hankittiin tietoa myös kohdeyrityksen nykytilasta, vahvuuksista ja heikkouksista pohjautuen SWOT-analyysiin sekä yrityksen tavoitteista ja päämääristä.
Tutkimuksen aikana todettiin, että henkilöstö koki strategian määrittämisen tärkeänä ja strategiaprosessi otettiin vastaan positiivisesti henkilöstön keskuudessa. Strategiatyö koetaan yleensä korkealentoisena ja hankalana, joten positiivinen vastaanotto edistää strategiaprosessin sujuvaa alkua ja syvällisempää sitoutumista siihen.
Tutkimuksen lopputuloksena laadittiin kohdeyrityksen ensimmäinen visuaalinen strategia. Konkreettisina kehitysehdotuksina tutkimuksessa todettiin tavoitteiden ja päämäärien terävöittäminen, työn suunnitelmallisuuden ja ennakoinnin paraneminen sekä viestinnän lisääminen.