Perehdytys myyntityössä
Haddington, Aapo (2022)
Haddington, Aapo
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301161324
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301161324
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Suomessa pitkään toimineelle autoliikeketjulle perehdytyskansio tukemaan uuden myyjän perehdytystä yrityksessä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli paneutua perehdytykseen kokonaisuudessa ja hyödyntää uutta tietoa sekä omaa kokemusta rakentaessa perehdytyskansiota. Opinnäytetyön aihe valikoitui oman mielenkiinnon sekä toimeksiantajayrityksen tarpeen mukaan. Opinnäytetyö oli toiminnallinen.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta, jossa käsitellään perehdyttämistä ja perehdytyksen keinoja eri näkökulmista. Teoriaosuuden lähteet koostuvat pääasiassa sähköisistä lähteistä ja kirjallisuudesta. Teoriaosuuden lisäksi työ sisältää opinnäytetyön tavoitteen eli perehdytyskansion, jota tullaan hyödyntämään jatkossa uuden myyjän perehdyttämisessä. Perehdytyskansio on luotu helposti muokattavaksi, koska tarpeet ja toimintatavat muuttuvat jatkuvasti autoalalla. Perehdytyskansiossa käydään läpi työsuhteeseen liittyviä seikkoja, sekä itse työn tekemistä koskevia asioita, joihin kuuluu sekä myyntityö että myyjän muut työtehtävät.
Perehdytys on olennainen osa jokaista työsuhdetta ja tämän vuoksi on tärkeää, että perehdyttämiseen on riittävät työkalut. Jokaisessa yrityksessä on omat toimintamallit, joten yhtä opasta ei voi hyödyntää kaikkialla. Mitä paremmin perehdytys on suunniteltu ja toteutettu vastaamaan työntekijän tarpeita, työtehtävää ja työsuhteen pituutta, sitä paremman hyödyn työntekijä perehdytyksestä saa. Perehdytyskansio on hyvä perehdytyksen tukimateriaali, joka hyvin suunniteltuna toimii myös perehdytyssuunnitelmana. Onnistuneen perehdytyksen hyödyt ovat laajat ja onnistuneella perehdytyksellä saadaan työntekijä sitoutettua yritykseen ja uskomaan yritykseen ja itseensä. Onnistuneen perehdytyksen tärkein hyöty on se, että sillä saadaan työntekijä onnistumaan työssään ja suorittamaan yrityksen vaatimustason mukaisesti.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta, jossa käsitellään perehdyttämistä ja perehdytyksen keinoja eri näkökulmista. Teoriaosuuden lähteet koostuvat pääasiassa sähköisistä lähteistä ja kirjallisuudesta. Teoriaosuuden lisäksi työ sisältää opinnäytetyön tavoitteen eli perehdytyskansion, jota tullaan hyödyntämään jatkossa uuden myyjän perehdyttämisessä. Perehdytyskansio on luotu helposti muokattavaksi, koska tarpeet ja toimintatavat muuttuvat jatkuvasti autoalalla. Perehdytyskansiossa käydään läpi työsuhteeseen liittyviä seikkoja, sekä itse työn tekemistä koskevia asioita, joihin kuuluu sekä myyntityö että myyjän muut työtehtävät.
Perehdytys on olennainen osa jokaista työsuhdetta ja tämän vuoksi on tärkeää, että perehdyttämiseen on riittävät työkalut. Jokaisessa yrityksessä on omat toimintamallit, joten yhtä opasta ei voi hyödyntää kaikkialla. Mitä paremmin perehdytys on suunniteltu ja toteutettu vastaamaan työntekijän tarpeita, työtehtävää ja työsuhteen pituutta, sitä paremman hyödyn työntekijä perehdytyksestä saa. Perehdytyskansio on hyvä perehdytyksen tukimateriaali, joka hyvin suunniteltuna toimii myös perehdytyssuunnitelmana. Onnistuneen perehdytyksen hyödyt ovat laajat ja onnistuneella perehdytyksellä saadaan työntekijä sitoutettua yritykseen ja uskomaan yritykseen ja itseensä. Onnistuneen perehdytyksen tärkein hyöty on se, että sillä saadaan työntekijä onnistumaan työssään ja suorittamaan yrityksen vaatimustason mukaisesti.