Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

HUS Diagnostiikkakeskuksen näytteenoton keskitetyn perehdytyksen kehittäminen

Kajova, Panu (2023)

 
Avaa tiedosto
Kajova_Panu.pdf (699.8Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Kajova, Panu
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301241592
Tiivistelmä
Automaation kehittyminen laboratorioprosessin analyyttisessä vaiheessa on keskittänyt laboratoriotyötä yhä suurempiin yksiköihin. Keskittämisen, kustannuskilpailukykypaineiden ja laboratoriohoitajien rekrytointiongelmien seurauksena näytteenottotyö on siirtynyt kiihtyvällä tahdilla muiden kuin laboratoriohoitajien koulutustaustan omaaville ammattilaisille. Suomalaiset laboratoriot ovat palkanneet näytteenottotyöhön muun muassa lähihoitajia ja sairaanhoitajia. Kansallisten suositusten puuttuessa on muiden kuin laboratoriohoitajien näytteenoton työpaikkakoulutuksen toteutuksessa ollut vaihtelevia käytäntöjä.

HUS Diagnostiikkakeskuksen preanalytiikan vastuualueella on kehitetty omaa mallia muiden kuin laboratoriohoitajien ammattiryhmien näytteenottotyöhön perehdyttämiseksi. Yhtenä osana uuden työntekijän näytteenottotyön perehtymistä on vuodesta 2018 alkaen hyödynnetty niin kutsuttua näytteenoton keskitettyä perehdytystä. Tämän opinnäytetyönä tehtävän tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli tuottaa uutta tietoa HUS Diagnostiikkakeskuksen näytteenoton keskitetyn perehdytyksen kehittämisen tueksi. Tutkimuksessa haettiin vastauksia kysymyksiin: 1. Miten HUS Diagnostiikkakeskuksen näytteenoton keskitetty perehdytys vastaa sille asetettuihin tavoitteisiin? 2. Kuinka HUS Diagnostiikkakeskuksen näytteenoton keskitettyä perehdytystä voitaisiin edelleen kehittää? 3. Kuinka preanalytiikan perehdytystä voidaan kehittää tulevaisuudessa?

Aineistonkeruumenetelmänä hyödynnettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastateltavaksi valikoitiin viisi ilmiötä läheltä seurannutta asiantuntijaa. Haastateltavat olivat näytteenottotyötä ja siihen perehtymistä läheltä seuranneita osastonhoitajia, apulaisosastonhoitajia ja tiimivastaavia. Aineiston sisällönanalyysi tehtiin teemoittelemalla. Aineistosta tunnistettiin kehittämistarpeita, jotka esitellään perehdytyksen kehittämisen työryhmälle.

Kehittämistarpeiksi tunnistettiin näytteenoton keskitetyn perehdytyksen saavutettavuuden lisääminen, näytteenoton keskitetyn perehdytyksen keston pidentäminen ja perehdytystyötä tekevän henkilökunnan perehdytysosaamisen vahvistaminen. Lisäksi tunnistettiin tarve kartoittaa keinoja perehdytystyötä tekevän henkilökunnan palkitsemiseksi ja tarve kartoittaa mahdollisuuksia lisätä yhteistyötä oppilaitosten kanssa. Myös mahdollisuutta organisaation oman näytteenoton opetusyksi-kön perustamisesta tulisi harkita.
 
In Finland phlebotomy and specimen collection is traditionally performed by biomedical laboratory scientists. High demand, centralization of laboratory work, and shortage of biomedical laboratory scientists result in sample collection tasks being performed by other health care professionals such as licensed practical and registered nurses. Currently, these nurses are trained on phlebotomy and specimen collection directly at the workplace instead of being trained at school. This creates challenges for the adequate training. HUS Diagnostic Center, has its own training program for the new workforce working in preanalytics. Part of this training program, is the Centralized Training on Specimen Collection.

The purpose of this study was to build up new knowledge about the improvement needs of the Centralized Training on Specimen Collection in HUS Diagnostic Center in particular, and about the training in preanalytics in general.

Data for this study was collected through semi-structured interviews with five identified experts who were having a good visibility on phenomenon concerned. Interviews were then transcribed, and their content was further analysed using thematic analysis method.

This study identified several needs for improvement and suggests to:
1. Increase intake number and availability of the Centralized Training on Specimen Collection.
2. Extend the length of the Centralized Training on Specimen Collection.
3. Improve training and teaching skills of facilitators involved in the training process.
4. Examine how-to better reward and motivate people involved in training.
5. Explore new ways to cooperate with universities.
6. Examine the possibility of setting up specimen collection unit that could focus on sample collection training.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste