Etäterveydenhoitopalvelu Lääkärisi Oy:n sosiaalisen median strategian kehittäminen: toimenpidesuunnitelma sosiaaliselle medialle asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi
Anttila, Eetu (2022)
Anttila, Eetu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301251625
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301251625
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajayritys on vuonna 2020 perustettu etäterveydenhuoltopalveluja tarjoava Lääkärisi Oy. Työn aiheena oli yrityksen nykyisen sosiaalisen median strategian kehittäminen. Työ rajattiin koskemaan kahta yrityksellä nykyisin käytössä olevaa sosiaalisen median kanavaa, Facebookia sekä LinkedInia. Työn tavoitteena oli lisätä toimeksiantajayrityksen näkyvyyttä näissä kanavissa. Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdyttiin sosiaaliseen mediaan ja some-markkinointiin yrityksen näkökulmasta sekä hyvän some-markkinointistrategian laatimiseen.
Tämä opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen työ, jonka tavoitteena oli kehittää toimeksiantajayrityksen nykyistä sosiaalisen median strategiaa yrityksen tunnettuuden ja näkyvyyden lisäämiseksi. Työn päätutkimuskysymys oli: millainen on hyvä sosiaalisen median strategia etäterveydenhuollon palveluita tarjoavalle yritykselle? Lisäkysymyksinä olivat: mitkä sosiaalisen median toimenpiteet vievät yritystä lähemmäksi asetettujen sosiaalisen median tavoitteiden täyttymistä ja miten kehittää yrityksen nykyistä somestrategiaa niin, että se olisi yrityksen muita toimintoja mahdollisimman vähän kuormittava?
Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena hyödyntämällä opinnäytetyön tekijän sekä toimeksiantajayrityksen edustajan välillä käytyjä teemahaastatteluja. Näiden lisäksi työssä hyödynnettiin yrityksen Google Analytics -työkalusta saatua dataa sekä kilpailija-analyysia, jonka tarkoituksena oli verrata Lääkärisi Oy:n nykyistä sosiaalisen median näkyvyyttä Facebookin ja LinkedInin osalta kolmen yrityksen ydinkilpailijan kesken. Tämän analyysin tarkoituksena oli vertailla ja analysoida muun muassa seuraajien lukumäärää, postauksien visuaalista ilmettä sekä yrityksen seuraajakunnan aktiivisuutta ja sitoutuneisuutta. Kilpailija-analyysin tueksi yrityksen nykytilannetta kartoitettiin lisää SWOT-, PESTEL- sekä asiakasanalyyseilla. Työn tietoperustana hyödynnettiin painetun ammattikirjallisuuden lisäksi relevanttia verkkoaineistoa, kuten ammattiartikkeleita, tutkimuksia ja tilastoja.
Opinnäytetyön tuotoksena toimeksiantajayritys sai käyttöönsä tämän opinnäytetyön muodossa tehokkaan toimenpidesuunnitelman tulevia sosiaalisen median toimenpiteitä ajatellen. Yrityksen tavoittelemat kohderyhmät, sen käytettävissä olevat resurssit ja siihen liittyvä realistinen julkaisutahti ja toteutus, tavoiteltava visuaalinen ilme sekä yrityksen sosiaaliselle medialle asettamat tavoitteet huomioitiin myös tutkimusta tehdessä. Varsinainen sosiaalisen median strategian toteuttaminen tai sisällön luominen sosiaalisen median kanaviin ei kuulu opinnäytetyöhön.
Tämä opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen työ, jonka tavoitteena oli kehittää toimeksiantajayrityksen nykyistä sosiaalisen median strategiaa yrityksen tunnettuuden ja näkyvyyden lisäämiseksi. Työn päätutkimuskysymys oli: millainen on hyvä sosiaalisen median strategia etäterveydenhuollon palveluita tarjoavalle yritykselle? Lisäkysymyksinä olivat: mitkä sosiaalisen median toimenpiteet vievät yritystä lähemmäksi asetettujen sosiaalisen median tavoitteiden täyttymistä ja miten kehittää yrityksen nykyistä somestrategiaa niin, että se olisi yrityksen muita toimintoja mahdollisimman vähän kuormittava?
Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena hyödyntämällä opinnäytetyön tekijän sekä toimeksiantajayrityksen edustajan välillä käytyjä teemahaastatteluja. Näiden lisäksi työssä hyödynnettiin yrityksen Google Analytics -työkalusta saatua dataa sekä kilpailija-analyysia, jonka tarkoituksena oli verrata Lääkärisi Oy:n nykyistä sosiaalisen median näkyvyyttä Facebookin ja LinkedInin osalta kolmen yrityksen ydinkilpailijan kesken. Tämän analyysin tarkoituksena oli vertailla ja analysoida muun muassa seuraajien lukumäärää, postauksien visuaalista ilmettä sekä yrityksen seuraajakunnan aktiivisuutta ja sitoutuneisuutta. Kilpailija-analyysin tueksi yrityksen nykytilannetta kartoitettiin lisää SWOT-, PESTEL- sekä asiakasanalyyseilla. Työn tietoperustana hyödynnettiin painetun ammattikirjallisuuden lisäksi relevanttia verkkoaineistoa, kuten ammattiartikkeleita, tutkimuksia ja tilastoja.
Opinnäytetyön tuotoksena toimeksiantajayritys sai käyttöönsä tämän opinnäytetyön muodossa tehokkaan toimenpidesuunnitelman tulevia sosiaalisen median toimenpiteitä ajatellen. Yrityksen tavoittelemat kohderyhmät, sen käytettävissä olevat resurssit ja siihen liittyvä realistinen julkaisutahti ja toteutus, tavoiteltava visuaalinen ilme sekä yrityksen sosiaaliselle medialle asettamat tavoitteet huomioitiin myös tutkimusta tehdessä. Varsinainen sosiaalisen median strategian toteuttaminen tai sisällön luominen sosiaalisen median kanaviin ei kuulu opinnäytetyöhön.