Asunto-osakeyhtiön viestinnän ja toiminnan periaatteet: uuden osakkeenomistajan opas
Pekkala, Jenni (2023)
Pekkala, Jenni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301301827
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301301827
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee asunto-osakeyhtiön viestintää ja toiminnan keskeisimpiä periaatteita osakkeenomistajan näkökulmasta. Työn tarkoituksena oli laatia Oulussa toimivalle isännöintityritykselle uuden osakkeenomistajan opas osaksi yrityksen kokonaisvaltaista viestintää. Työn aihe ja konkreettinen tarve muodostuivat toimeksiantajayrityksessä suorittamani ammattiharjoittelun myötä. Myös oma mielenkiinto ja motivaatio antoivat hyvät lähtökohdat työn toteuttamiselle.
Asunto-osakeyhtiön toimintaan ja sen viestinnän toteuttamisen periaatteisiin tutustuminen olivat tämän opinnäytetyön päätavoitteita. Tavoitteiksi asetettiin myös laadullista tutkimusta hyödyntäen kehittää olemassa olevasta tiedotteesta opas, joka olisi monipuolisempi ja kattavampi. Oppaan tavoitteena oli tarjota uudelle osakkeenomistajalle käytännön ohjeita ja valmiuksia taloyhtiössä toimimiseen. Työn keskeisimpinä kysymyksinä toimivat: millaisia asioita uuden osakkeenomistajan olisi hyvä tietää sekä mistä tietoja pystyisi etsimään.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tietoperusta koostuu asunto-osakeyhtiön toiminnasta, hallinnosta ja taloyhtiössä asumisen periaatteista. Tietoperustaan on koottu myös tietoa taloyhtiön viestinnästä: miksi se on tärkeää, milloin sitä tapahtuu, ketkä ovat osapuolina sekä millaisin keinoin ja välinein se toteutetaan. Tärkeimpinä lähteinä on käytetty lainsäädäntöä sekä alan kirjallisuutta.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusta. Aineistonkeruumenetelmäksi valittiin haastattelu ja haastattelumuodoksi avoin haastattelu. Sisällönanalyysi valittiin tutkimusmenetelmän metodiksi ja analyysia tarkasteltiin pääsääntöisesti aineistolähtöisesti. Haastateltavien perusjoukoksi valittiin toimeksiantajayrityksen toimistoisännöitsijät ja haastattelut toteutettiin kasvotusten. Haastatteluiden tarkoituksena oli toimia tarveselvityksenä laadittavalle oppaalle sekä luoda yhtenäinen kokonaisuus oppaan rakenteeseen, sisältöön ja konkreettiseen toimivuuteen.
Tutkimuksen tuloksena syntyi uuden osakkeenomistajan tiivistetty opas, joka saatiin suoraan käyttöön isännöintiyrityksessä. Oppaasta saatiin tiivistetty kokonaisuus, joka on tarpeiden mukainen, helposti muokattava sekä tärkeäksi koettua informaatiota sisältävä.
Viestinnän rooli taloyhtiön kokonaisvaltaisessa toiminnassa on entistä suuremmassa roolissa muuttuvien tarpeiden ja vakiintumisen myötä. Viestinnän toteuttamisella on kaksipuolinen hyöty niin isännöinnille kuin osakkaallekin, ja siksi vaatii tänä päivänä yhä enemmän panostusta.
Asunto-osakeyhtiön toimintaan ja sen viestinnän toteuttamisen periaatteisiin tutustuminen olivat tämän opinnäytetyön päätavoitteita. Tavoitteiksi asetettiin myös laadullista tutkimusta hyödyntäen kehittää olemassa olevasta tiedotteesta opas, joka olisi monipuolisempi ja kattavampi. Oppaan tavoitteena oli tarjota uudelle osakkeenomistajalle käytännön ohjeita ja valmiuksia taloyhtiössä toimimiseen. Työn keskeisimpinä kysymyksinä toimivat: millaisia asioita uuden osakkeenomistajan olisi hyvä tietää sekä mistä tietoja pystyisi etsimään.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tietoperusta koostuu asunto-osakeyhtiön toiminnasta, hallinnosta ja taloyhtiössä asumisen periaatteista. Tietoperustaan on koottu myös tietoa taloyhtiön viestinnästä: miksi se on tärkeää, milloin sitä tapahtuu, ketkä ovat osapuolina sekä millaisin keinoin ja välinein se toteutetaan. Tärkeimpinä lähteinä on käytetty lainsäädäntöä sekä alan kirjallisuutta.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusta. Aineistonkeruumenetelmäksi valittiin haastattelu ja haastattelumuodoksi avoin haastattelu. Sisällönanalyysi valittiin tutkimusmenetelmän metodiksi ja analyysia tarkasteltiin pääsääntöisesti aineistolähtöisesti. Haastateltavien perusjoukoksi valittiin toimeksiantajayrityksen toimistoisännöitsijät ja haastattelut toteutettiin kasvotusten. Haastatteluiden tarkoituksena oli toimia tarveselvityksenä laadittavalle oppaalle sekä luoda yhtenäinen kokonaisuus oppaan rakenteeseen, sisältöön ja konkreettiseen toimivuuteen.
Tutkimuksen tuloksena syntyi uuden osakkeenomistajan tiivistetty opas, joka saatiin suoraan käyttöön isännöintiyrityksessä. Oppaasta saatiin tiivistetty kokonaisuus, joka on tarpeiden mukainen, helposti muokattava sekä tärkeäksi koettua informaatiota sisältävä.
Viestinnän rooli taloyhtiön kokonaisvaltaisessa toiminnassa on entistä suuremmassa roolissa muuttuvien tarpeiden ja vakiintumisen myötä. Viestinnän toteuttamisella on kaksipuolinen hyöty niin isännöinnille kuin osakkaallekin, ja siksi vaatii tänä päivänä yhä enemmän panostusta.