Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Kasvatusyhteistyö vanhemman ja varhaiskasvattajan välillä varhaiskasvatuksen aloitusvaiheessa: vanhempien kokemuksia

Hulkkonen, Hanna-Leena (2023)

 
Avaa tiedosto
Hulkkonen_Hannaleena.pdf (296.8Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Hulkkonen, Hanna-Leena
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302092216
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli kasvatusyhteistyö vanhemman ja varhaiskasvattajan välillä
varhaiskasvatuksen aloitusvaiheessa. Sen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia kokemuksia
vanhemmilla on yhteistyöstä varhaiskasvattajan kanssa varhaiskasvatuksen aloituksen
yhteydessä. Opinnäyte oli laadullinen tutkimus, johon haastateltiin kahta vanhempaa
teemahaastattelun avulla. Toimeksiantajana opinnäytetyölle toimi oululainen päiväkoti.
Tietoperusta työssä koostui osallisuuteen, kasvatusyhteistyöhön ja varhaiskasvatuksen
aloitukseen liittyvästä kirjallisuudesta.
Varhaiskasvatuslaki määrittää, että vanhemmilla on oikeus olla mukana suunnittelemassa
lapsensa varhaiskasvatusta (Varhaiskasvatuslaki 540/2018, 4:20 §). Lisäksi aiempien tutkimusten
perusteella voidaan todeta, että vanhempien ja varhaiskasvattajien välisellä yhteistyöllä on
positiivinen vaikutus lapsen sopeutumiseen varhaiskasvatukseen. Lisäksi se on jatkuvasti
kehitettävä asia, sillä vuosittain varhaiskasvatuksen piirissä aloittaa tuhansia lapsia ja jokaisella
heistä on omat erityiset tarpeensa. Perheet ovat erilaisia ja vanhemmilla on erilaisia tavoitteita ja
toiveita lapsensa varhaiskasvatuksen suhteen. Siksi sekä varhaiskasvattajan ammattitaidon ja
vanhempien toiveiden yhdistäminen on tärkeää, jotta jokainen perhe saisi tarvitsemaansa tukea.
Kasvatusyhteistyötä varhaiskasvattajan kanssa pidetään merkityksellisenä ja tärkeänä asiana
etenkin varhaiskasvatuksen aloitusvaiheessa. Aloitusvaiheella tarkoitetaan sitä hetkeä, kun lapsi
siirtyy kotihoidosta varhaiskasvatukseen. Jokainen vanhempi tuntee oman lapsensa parhaiten.
Varhaiskasvattaja viettää kuitenkin useita tunteja arkisin lapsen kanssa, joten heidän on tärkeää
tietää, minkälaisen lapsen kanssa ovat tekemisissä. Vaikka varhaiskasvattajalla voi olla vankka
koulutus ja kokemus alalle, on jokainen lapsi silti yksilö ja jokaisella lapsella on näin ollen myös
yksilölliset tarpeet. Jotta nämä tarpeet olisi varhaiskasvattajan tiedossa, tulee yhteistyön
vanhempien kanssa olla jatkuvaa ja molemminpuolista keskustelua lapsen kasvusta, oppimisesta
ja kehityksestä. Vanhempien tulee voida luottaa siihen, että varhaiskasvatuksessa lapsella on hyvä
ja turvallinen olla. Sen vuoksi on tärkeää, että vanhemmat voivat avoimesti ja luottamuksella
ilmaista varhaiskasvattajille omat toiveensa ja mielipiteensä koskien lapsensa kasvatusta.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste