Myyntiorganisaation sisäinen viestintä : Mauste-Sallinen Oy
Haalijoki, Kalle (2023)
Haalijoki, Kalle
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302072134
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302072134
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Mauste-Sallinen Oy:n vähittäiskaupan osaston myyntitiimin viestinnän haasteita ja kehityskohtia. Tiimi koostuu myyntiedustajista sekä myynnintuesta. Toimeksiantajan toiveena oli saada Microsoft Teamsista ratkaisu ongelmiin.
Työ toteutettiin tutustumalla myyntiin, tiimityöskentelyyn ja työyhteisöviestintään liittyviin lähdeaineistoihin. Lisäksi tutustuttiin Microsoft Teamsin käyttöön. Tutkimusosuus toteutettiin kyselytutkimuksena, jossa kohderyhmänä oli myyntitiimin jäsenet. Kaikki kohderyhmästä vastasivat kyselyyn.
Työn tulokseksi saatiin, että suurin ongelma oli tiedonkulun haasteet. Kaikki eivät saaneet kaikkia tietoja. Tieto ei myöskään liikkunut riittävän nopeasti tiimin sisällä. Myös työn apuna käytettävien materiaalien saavutettavuudessa oli tiimin sisällä haasteita. Ratkaisuna toimii Microsoft Teams, jossa voi keskustella ja jakaa tietoa tiimin kesken.
Tuloksia käytetään Microsoft Teamsin jatkokehittämiseen tiimin työkaluna. Tulosten avulla aiotaan kehittää myös yrityksen sisäistä viestintää isommassa kuvassa. Myös toimeksiantajan CRM:n kehitysprojekti hyötyy opinnäytetyön tiedoista.
Työ toteutettiin tutustumalla myyntiin, tiimityöskentelyyn ja työyhteisöviestintään liittyviin lähdeaineistoihin. Lisäksi tutustuttiin Microsoft Teamsin käyttöön. Tutkimusosuus toteutettiin kyselytutkimuksena, jossa kohderyhmänä oli myyntitiimin jäsenet. Kaikki kohderyhmästä vastasivat kyselyyn.
Työn tulokseksi saatiin, että suurin ongelma oli tiedonkulun haasteet. Kaikki eivät saaneet kaikkia tietoja. Tieto ei myöskään liikkunut riittävän nopeasti tiimin sisällä. Myös työn apuna käytettävien materiaalien saavutettavuudessa oli tiimin sisällä haasteita. Ratkaisuna toimii Microsoft Teams, jossa voi keskustella ja jakaa tietoa tiimin kesken.
Tuloksia käytetään Microsoft Teamsin jatkokehittämiseen tiimin työkaluna. Tulosten avulla aiotaan kehittää myös yrityksen sisäistä viestintää isommassa kuvassa. Myös toimeksiantajan CRM:n kehitysprojekti hyötyy opinnäytetyön tiedoista.