Lifestyle-myymälän ja -verkkokaupan liiketoimintasuunnitelma
Höyhtyä, Krista (2023)
Höyhtyä, Krista
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302142375
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302142375
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli laatia toteuttamiskelpoinen liiketoimintasuunnitelma perustettavalle yritykselle, jonka tarkoituksena on myydä sisustus- ja lahjatuotteita myymälässä ja verkkokaupassa. Työn taustana on sen laatijan oma yrittäjyyskokemus ja kiinnostus yrittäjänä toimimista ja yrittäjyyttä kohtaan. Työ on laadittu niin kutsutulla vetoketjumallilla, jossa vuorottelevat liiketoimintasuunnitelmaa käsittelevä tietoperusta ja kuinka sitä on sovellettu tähän opinnäytetyöhön. Tietoperustana työssä on käytetty pääasiassa liiketoimintasuunnitelmaa, markkinointia ja talouden suunnittelua käsittelevää kotimaista ja kansainvälistä kirjallisuutta ja verkkosivustoja.
Opinnäytetyön alussa kerrotaan teoriaan pohjautuen liiketoimintasuunnitelman merkityksestä yrityksille, jonka jälkeen siirrytään varsinaiseen liiketoimintasuunnitelman sisältöön. Työn keskeisimpänä ja laajimpana osa-alueena on lähtökohtien analysointi useiden eri analyysien avulla. Lisäksi liiketoimintasuunnitelmaan laadittiin yritykselle markkinointi- ja taloussuunnitelmat sekä lopuksi vielä riskianalyysi.
Opinnäytetyön tuloksena on liiketoimintasuunnitelma, joka antaa laatijalleen hyvän kuvan yrityksen menestymismahdollisuuksista ja kannattavuudesta. Liiketoimintasuunnitelma toimii oppaana yritystä perustettaessa sekä myöhemmin toiminnan ollessa jo käynnissä. Laatija voi myös käyttää liiketoimintasuunnitelmaa neuvottelutyökaluna niin rahoittajien kuin erilaisten sidosryhmien kanssa. Mikäli yritys päädytään perustamaan, on laatijan hyvä tehdä syvällisemmät markkina- ja taloussuunnitelmat, kun esimerkiksi tarkemmat kustannukset ovat tiedossa.
Opinnäytetyön alussa kerrotaan teoriaan pohjautuen liiketoimintasuunnitelman merkityksestä yrityksille, jonka jälkeen siirrytään varsinaiseen liiketoimintasuunnitelman sisältöön. Työn keskeisimpänä ja laajimpana osa-alueena on lähtökohtien analysointi useiden eri analyysien avulla. Lisäksi liiketoimintasuunnitelmaan laadittiin yritykselle markkinointi- ja taloussuunnitelmat sekä lopuksi vielä riskianalyysi.
Opinnäytetyön tuloksena on liiketoimintasuunnitelma, joka antaa laatijalleen hyvän kuvan yrityksen menestymismahdollisuuksista ja kannattavuudesta. Liiketoimintasuunnitelma toimii oppaana yritystä perustettaessa sekä myöhemmin toiminnan ollessa jo käynnissä. Laatija voi myös käyttää liiketoimintasuunnitelmaa neuvottelutyökaluna niin rahoittajien kuin erilaisten sidosryhmien kanssa. Mikäli yritys päädytään perustamaan, on laatijan hyvä tehdä syvällisemmät markkina- ja taloussuunnitelmat, kun esimerkiksi tarkemmat kustannukset ovat tiedossa.