Monikanavainen digimarkkinoinnin mainoskampanjan toteutus A/B-testausta hyödyntäen
Kangasluoma, Tatu (2023)
Kangasluoma, Tatu
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302142376
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302142376
Tiivistelmä
Opinnäytetyön keskeinen tavoite oli herättää liikennettä mainostoimisto Luman kuukausimarkki-nointipalvelulle, sekä lisätä myyntiä ja näkyvyyttä Pohjois-Pohjanmaan alueella. Opinnäytetyössä tehdään yhteistyötä mainostoimiston henkilökunnan kanssa käyttäen heidän tilejään Google Ad-sissa ja Facebookissa, jossa mainospalvelun markkinointi toteutuu. Opinnäytetyön kokonaisuus koostuu mainoskampanjan suunnittelusta, toteutuksesta, sekä tuloksien analysoinnista ja poh-dinnasta. Suunnittelu sisältää markkinointialueen ja kilpailijoiden analysoinnista, A/B-testauksen ja kahden eri kampanjamallin suunnittelun. Toteutusvaiheessa käytetään paremmin pärjännyttä kampanjamallia, joiden tuloksia lopuksi analysoidaan ja reflektoidaan, mitä voisi ja kannattaisi tehdä toisin tulevaisuudessa mainospalveluja markkinoidessa. Lopputulokset antoivat paljon tie-toa ja ymmärrystä markkinointipalvelujen mainostamiseen, etenkin nykyajassa, jolloin maail-manmeno on muuttunut radikaalisti kuluneen vuoden aikana.
Tuloksista näimme, miten erilaiset viestinnän keinot vaikuttavat kuluttajiin, millainen viestintä pukee yrityksen omaa tyyliä, sekä millä sai parempia tuloksia. Google Adsin ja Facebook Ad Managerin avulla tuloksia pystyttiin analysoimaan syvällisemmin tarkkojen mittauksien ja tulok-sien ansiosta, joissa näimme tarkalleen erilaisten mainostyppien ja yhdistelmien tehokkuuden eri markkinoinnin kanavilla. Opinnäytetyössä hyödynnettiin aikaisempaa tietoa ja taitoa, jota saatiin työharjoittelusta mainostoimistolla, sekä teoriapohjasta markkinoinnin, myynnin, sekä viestinnän alalla, jota löytyi Oulun ammattikorkeakoulun kirjastopalvelusta muiden luotettavien verkkolähtei-den lisäksi. Kampanjoiden päättyessä saimme herätettyä liikennettä ja näkyvyyttä yrityksen verkkosivuille ja palveluille, mutta valitettavasti myynnin kohottaminen jäi vähäiseksi. Kampanjoil-la oli kuitenkin muitakin tavoitteita, kuin myynnin lisääminen, joita siitä huolimatta saavutettiin.
Tuloksista näimme, miten erilaiset viestinnän keinot vaikuttavat kuluttajiin, millainen viestintä pukee yrityksen omaa tyyliä, sekä millä sai parempia tuloksia. Google Adsin ja Facebook Ad Managerin avulla tuloksia pystyttiin analysoimaan syvällisemmin tarkkojen mittauksien ja tulok-sien ansiosta, joissa näimme tarkalleen erilaisten mainostyppien ja yhdistelmien tehokkuuden eri markkinoinnin kanavilla. Opinnäytetyössä hyödynnettiin aikaisempaa tietoa ja taitoa, jota saatiin työharjoittelusta mainostoimistolla, sekä teoriapohjasta markkinoinnin, myynnin, sekä viestinnän alalla, jota löytyi Oulun ammattikorkeakoulun kirjastopalvelusta muiden luotettavien verkkolähtei-den lisäksi. Kampanjoiden päättyessä saimme herätettyä liikennettä ja näkyvyyttä yrityksen verkkosivuille ja palveluille, mutta valitettavasti myynnin kohottaminen jäi vähäiseksi. Kampanjoil-la oli kuitenkin muitakin tavoitteita, kuin myynnin lisääminen, joita siitä huolimatta saavutettiin.