Sosiaalisen median strategian luominen : päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö
Alin, Emma (2023)
Alin, Emma
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302142368
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302142368
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on luoda toimeksiantajayritykselle sosiaalisen median strategia, jolla parantaa toimeksiantajayrityksen sosiaalisen median näkyvyyttä. Opinnäytetyön tavoitteena on selventää prosessia, jolla sosiaalisen median hyödyntäminen yrityksen mainonnassa on järkevää aloittaa. Tavoitteena on myös kehittyä itse sosiaalisen median osaajana. Opinnäytetyö toteutetaan päiväkirjamuotoisena ja siihen kuuluu kymmenen viikon seurantajakso, jonka aikana strategia luodaan ja kuvataan samalla omaa kehittymistäni sosiaalisen median ammattilaisena.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii oma työpaikkani, joka on pieni mainostoimisto Helsingistä. Toimeksiantajayrityksen palveluihin kuuluvat muun muassa markkinoinnin suunnittelu, tuote- ja palvelubrändien lanseeraus- ja kehityskonseptit, kanta-asiakasmarkkinointi, strateginen sekä taktinen media- ja suoramainonta. Toimeksiantajayritys tarjoaa myös digitaalisen markkinoinnin palvelut, kuten esimerkiksi verkkosivujen suunnittelun, bannerimainonnan ja hakukonemarkkinoinnin.
Tässä opinnäytetyössä menetelmänä käytettiin kahta kehittämistyön menetelmää benchmarkkausta ja 8x8-menetelmä. Benchmarkkauksessa tutkitaan menestyviä organisaatioita ja selvitetään heidän menestyksensä syyt. Muiden yritysten toimintaa verrataan toimeksiantajayrityksen toimintaan, joka auttaa oman yrityksen toiminnan kehittämisessä. 8x8 -menetelmä on yksi yhteisöllisistä ideointimenetelmistä ja sitä käytetään tietyn ongelman tai aiheen ratkaisujen löytämiseen. 8x8-menetelmä on ajatuskartan tapainen, mutta kurinalaisempi ideointimenetelmä, jossa ongelman ympärille kehitetään ensin kahdeksan ongelmasta mieleen tullutta näkökulmaa. Tämän jälkeen jokaisen näkökulman ympärille kehitetään vielä kahdeksan uutta ideaa.
Opinnäytetyön tietoperusta sisälsi tietoa digitaalisesta markkinoinnista, sosiaalisen median kanavista, sosiaalisen median markkinoinnista, sosiaalisen median strategiasta sekä sen osa-alueista. Tietoperustaan hyödynnettiin sähköisiä lähteitä ja painettua kirjallisuutta. Sosiaalisen median nopeasti tapahtuvan kehittymisen takia lähteissä on painottunut mahdollisimman tuoreet sekä internet-lähteet.
Kymmenen viikon raportointijakson aikana käytiin läpi sosiaalisen median strategian osa-alueet toimeksiantajayrityksen näkökulmasta ja luotiin sosiaalisen median strategia, jota voidaan toimeksiantajayrityksessä lähteä jatkossa hyödyntämään.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii oma työpaikkani, joka on pieni mainostoimisto Helsingistä. Toimeksiantajayrityksen palveluihin kuuluvat muun muassa markkinoinnin suunnittelu, tuote- ja palvelubrändien lanseeraus- ja kehityskonseptit, kanta-asiakasmarkkinointi, strateginen sekä taktinen media- ja suoramainonta. Toimeksiantajayritys tarjoaa myös digitaalisen markkinoinnin palvelut, kuten esimerkiksi verkkosivujen suunnittelun, bannerimainonnan ja hakukonemarkkinoinnin.
Tässä opinnäytetyössä menetelmänä käytettiin kahta kehittämistyön menetelmää benchmarkkausta ja 8x8-menetelmä. Benchmarkkauksessa tutkitaan menestyviä organisaatioita ja selvitetään heidän menestyksensä syyt. Muiden yritysten toimintaa verrataan toimeksiantajayrityksen toimintaan, joka auttaa oman yrityksen toiminnan kehittämisessä. 8x8 -menetelmä on yksi yhteisöllisistä ideointimenetelmistä ja sitä käytetään tietyn ongelman tai aiheen ratkaisujen löytämiseen. 8x8-menetelmä on ajatuskartan tapainen, mutta kurinalaisempi ideointimenetelmä, jossa ongelman ympärille kehitetään ensin kahdeksan ongelmasta mieleen tullutta näkökulmaa. Tämän jälkeen jokaisen näkökulman ympärille kehitetään vielä kahdeksan uutta ideaa.
Opinnäytetyön tietoperusta sisälsi tietoa digitaalisesta markkinoinnista, sosiaalisen median kanavista, sosiaalisen median markkinoinnista, sosiaalisen median strategiasta sekä sen osa-alueista. Tietoperustaan hyödynnettiin sähköisiä lähteitä ja painettua kirjallisuutta. Sosiaalisen median nopeasti tapahtuvan kehittymisen takia lähteissä on painottunut mahdollisimman tuoreet sekä internet-lähteet.
Kymmenen viikon raportointijakson aikana käytiin läpi sosiaalisen median strategian osa-alueet toimeksiantajayrityksen näkökulmasta ja luotiin sosiaalisen median strategia, jota voidaan toimeksiantajayrityksessä lähteä jatkossa hyödyntämään.