Kohtaamisen ja vuorovaikutuksen merkitys oman toipumisen kannalta kuntoutujien kokemana
Tirkkonen, Oneg (2023)
Tirkkonen, Oneg
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302232776
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302232776
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa työelämäkumppanin päihde- ja syrjäytymistä ehkäisevään kuntoutukseen liittyvien työntekijöiden ja kuntoutujien vuorovaikutus- ja kohtaamistilanteiden merkitystä asiakkaiden kokemana. Tavoitteena oli tuottaa tietoa vuorovaikutuksen ja kohtaamisen merkitysestä ja löytää niitä vuorovaikutuksen ja kohtaamisen osa-alueita, joilla olisi vaikuttavuutta toipumisen ja kuntoutumisen kannalta. Tavoitteena oli myös kerätä tietoa kaikille niille tahoille, jotka kehittävät kuntoutustyömenetelmiä tai ovat kiinnostuneita kuntoutuksen vaikuttavuudesta, joka on tärkeä kysymys myös yhteiskunnallisesti.
Tässä opinnäytetyössä tärkeimmiksi käsitteiksi muodostuivat päihdetyö, päihdekuntoutus sekä vuorovaikutuksen sekä kohtaamisen merkitys kuntoutumisen onnistumiseksi. Opinnäytetyön tietoperusta nojasi käsitteiden tietopohjaan sekä aiheeseen liittyvien tutkimusten, tieteellisten artikkeleiden sekä kirjallisuuden lähteisiin. Tietoperustaa täydensi opinnäytetyöhön liittyvät asiakkaiden haastattelut sekä kokemusperäinen aineisto.
Toteutustavaltaan kyseessä oli laadullinen tutkimus. Organisaation kohderyhmää lähestyttiin teemahaastattelujen kautta, joiden apuna oli teorialähtöinen teemahaastattelurunko. Haastatteluiden kautta saatu tutkimusaineisto käsiteltiin ja analysoitiin teorialähtöisen sisältöanalyysin periaatteita noudattaen. Haastattelujen perusteella asiat ja mielipiteet olivat yhtenevät aikaisempien tutkimustulosten kanssa. Haastateltavien mukaan onnistuneet vuorovaikutus- ja kohtaamistilanteet olivat erityisen tärkeitä kuntoutumisen onnistumisen kannalta. Tärkeimpinä hyveinä ja ohjaajien työotteina vastaajat pitivät tasavertaista ja inhimillistä kohtelua, arvostavaa ja empaattista suhtautumista sekä kiireetöntä keskusteluaikaa. Haastatteluissa nousivat vahvasti esille myös ryhmä- ja yhteisötoiminta sekä osallistumisen mahdollisuudet omaa kuntoutumista edistävinä asioina.
Opinnäytetyön kautta saadut tutkimustulokset olivat merkittäviä aikaisempien teorioiden vahvistamisessa. Saatujen vastausten perusteella voitiin todeta, että vuorovaikutuksen ja kohtaamisen onnistumisilla oli ratkaiseva merkitys kuntoutumisen jatkumiselle ja onnistumiselle. Ohjaajien aito, vilpitön ja ihmisyyttä kunnioittava työote oli myös oleellista ohjaajien ja asiakkaiden kohtaamisissa toimivan ja tuloksia tuottavan asiakassuhteen rakentumisessa. Kehittämisehdotuksena olisikin tärkeää tuoda esille ajatus, että kaikessa asiakastyössä sosiaali- ja terveydenhuollon aloilla olisi merkityksellistä käyttää nykyaikaisia vuorovaikutusmenetelmiä ja hyveitä asiakastyötä tehtäessä.
Tässä opinnäytetyössä tärkeimmiksi käsitteiksi muodostuivat päihdetyö, päihdekuntoutus sekä vuorovaikutuksen sekä kohtaamisen merkitys kuntoutumisen onnistumiseksi. Opinnäytetyön tietoperusta nojasi käsitteiden tietopohjaan sekä aiheeseen liittyvien tutkimusten, tieteellisten artikkeleiden sekä kirjallisuuden lähteisiin. Tietoperustaa täydensi opinnäytetyöhön liittyvät asiakkaiden haastattelut sekä kokemusperäinen aineisto.
Toteutustavaltaan kyseessä oli laadullinen tutkimus. Organisaation kohderyhmää lähestyttiin teemahaastattelujen kautta, joiden apuna oli teorialähtöinen teemahaastattelurunko. Haastatteluiden kautta saatu tutkimusaineisto käsiteltiin ja analysoitiin teorialähtöisen sisältöanalyysin periaatteita noudattaen. Haastattelujen perusteella asiat ja mielipiteet olivat yhtenevät aikaisempien tutkimustulosten kanssa. Haastateltavien mukaan onnistuneet vuorovaikutus- ja kohtaamistilanteet olivat erityisen tärkeitä kuntoutumisen onnistumisen kannalta. Tärkeimpinä hyveinä ja ohjaajien työotteina vastaajat pitivät tasavertaista ja inhimillistä kohtelua, arvostavaa ja empaattista suhtautumista sekä kiireetöntä keskusteluaikaa. Haastatteluissa nousivat vahvasti esille myös ryhmä- ja yhteisötoiminta sekä osallistumisen mahdollisuudet omaa kuntoutumista edistävinä asioina.
Opinnäytetyön kautta saadut tutkimustulokset olivat merkittäviä aikaisempien teorioiden vahvistamisessa. Saatujen vastausten perusteella voitiin todeta, että vuorovaikutuksen ja kohtaamisen onnistumisilla oli ratkaiseva merkitys kuntoutumisen jatkumiselle ja onnistumiselle. Ohjaajien aito, vilpitön ja ihmisyyttä kunnioittava työote oli myös oleellista ohjaajien ja asiakkaiden kohtaamisissa toimivan ja tuloksia tuottavan asiakassuhteen rakentumisessa. Kehittämisehdotuksena olisikin tärkeää tuoda esille ajatus, että kaikessa asiakastyössä sosiaali- ja terveydenhuollon aloilla olisi merkityksellistä käyttää nykyaikaisia vuorovaikutusmenetelmiä ja hyveitä asiakastyötä tehtäessä.