Henkilöstön kehittämisen prosessien ja niiden ohjeiden palvelumuotoilu
Lillberg, Melissa (2022)
Lillberg, Melissa
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302272841
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302272841
Tiivistelmä
Henkilöstön kehittämiseen liittyy paljon prosesseja ja niiden ohjeita. Niitä ovat henkilöstön kehittämiseen ja johtamiseen liittyvät ohjeistukset sekä työturvallisuuteen että työhyvinvointiin liittyvät ohjeet. Ohjeita tarvitaan myös uuden henkilön tai uusien työtehtävien perehdyttämiseen. Usein organisaatiossa ohjeistus ei ole koottu yhdenmukaisesti ja tietoa ohjeista pitää etsiä useasta eri paikasta. Ohjeet eivät ole aina ajan tasalla.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa Keskusrikospoliisin Henkilöstön kehittämisen tiimin omat sisäiset ja Keskusrikospoliisin henkilöstön ulkoiset prosessit ja niiden ohjeet. Näistä prosesseista ja ohjeista on tarkoitus tuottaa prosessikuvaukset ja yhtenäinen ohjekirja sekä kehittää ohjekirjaa palvelumuotoilun keinoin. Opinnäytetyön toimeksiantajana on Keskusrikospoliisin Henkilöstön kehittämisen tiimi. Tiimillä on paljon hiljaista tietoa, joka täytyy dokumentoida ohjekirjan muotoon.
Työn tietoperusta muodostuu seuraavista aiheista: Työpaja, henkilöstön kehittäminen, perehdytys, henkilöstön voimavarojen johtaminen, prosessien kehittäminen ja palvelumuotoilu. Tietoperustaan on valittu aihealueita, joita ohjekirjan prosessit ja ohjeet käsittelevät. Itse ohjekirja on osittain salassa pidettävää tietoa, joten tietoperustaan on pyritty avaamaan yleisiä henkilöstön kehittämiseen liittyviä teorioita tarkemmin. Opinnäytetyön ja ohjekirjan osittainen salassapito perustuu yleisen turvallisuuden luokitukseen.
Kehittämistyö tuotti toimeksiantajalle Henkilöstön kehittämisen tiimin prosesseista ohjekirjan. Ohjekirja sisältää erikseen Henkilöstön kehittämisen tiimin ohjeet ja yleiset Keskusrikospoliisin henkilöstön ohjeet. Ohjekirja toimii apuvälineenä henkilöstölle.
Ohjekirjan työstäminen piti sisällään eri vaiheita aina aineiston keruusta ohjekirjan valmistumiseen asti. Aineiston keräämisessä opin itse samalla prosessit ja niiden kulut. Ohjekirjan tekemisen aikana tein kehittämisehdotuksia prosesseista vastaaville henkilöille. Henkilöstön kanssa suunniteltiin ohjekirjan ulkonäköä ja yhdenmukaisuutta. Opin, että palvelumuotoilua voi hyödyntää organisaation sisäisten prosessien kehittämiseen. Palvelumuotoilusta löytyy apuvälineitä hahmottamaan kokonaisuutta sekä löytämään kehittämiseen kuuluvat olennaiset kohteet. Työn ja työhön liittyvien vaiheiden suunnittelu on olennainen osa onnistunutta lopputulosta. Opin, että hyvällä suunnitelmalla ja aikatauluttamisella työn eteneminen pysyi hallinnassa ja edisti lopputuloksen syntymistä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa Keskusrikospoliisin Henkilöstön kehittämisen tiimin omat sisäiset ja Keskusrikospoliisin henkilöstön ulkoiset prosessit ja niiden ohjeet. Näistä prosesseista ja ohjeista on tarkoitus tuottaa prosessikuvaukset ja yhtenäinen ohjekirja sekä kehittää ohjekirjaa palvelumuotoilun keinoin. Opinnäytetyön toimeksiantajana on Keskusrikospoliisin Henkilöstön kehittämisen tiimi. Tiimillä on paljon hiljaista tietoa, joka täytyy dokumentoida ohjekirjan muotoon.
Työn tietoperusta muodostuu seuraavista aiheista: Työpaja, henkilöstön kehittäminen, perehdytys, henkilöstön voimavarojen johtaminen, prosessien kehittäminen ja palvelumuotoilu. Tietoperustaan on valittu aihealueita, joita ohjekirjan prosessit ja ohjeet käsittelevät. Itse ohjekirja on osittain salassa pidettävää tietoa, joten tietoperustaan on pyritty avaamaan yleisiä henkilöstön kehittämiseen liittyviä teorioita tarkemmin. Opinnäytetyön ja ohjekirjan osittainen salassapito perustuu yleisen turvallisuuden luokitukseen.
Kehittämistyö tuotti toimeksiantajalle Henkilöstön kehittämisen tiimin prosesseista ohjekirjan. Ohjekirja sisältää erikseen Henkilöstön kehittämisen tiimin ohjeet ja yleiset Keskusrikospoliisin henkilöstön ohjeet. Ohjekirja toimii apuvälineenä henkilöstölle.
Ohjekirjan työstäminen piti sisällään eri vaiheita aina aineiston keruusta ohjekirjan valmistumiseen asti. Aineiston keräämisessä opin itse samalla prosessit ja niiden kulut. Ohjekirjan tekemisen aikana tein kehittämisehdotuksia prosesseista vastaaville henkilöille. Henkilöstön kanssa suunniteltiin ohjekirjan ulkonäköä ja yhdenmukaisuutta. Opin, että palvelumuotoilua voi hyödyntää organisaation sisäisten prosessien kehittämiseen. Palvelumuotoilusta löytyy apuvälineitä hahmottamaan kokonaisuutta sekä löytämään kehittämiseen kuuluvat olennaiset kohteet. Työn ja työhön liittyvien vaiheiden suunnittelu on olennainen osa onnistunutta lopputulosta. Opin, että hyvällä suunnitelmalla ja aikatauluttamisella työn eteneminen pysyi hallinnassa ja edisti lopputuloksen syntymistä.