Hätäkeskuspäivystäjän ammattitaito ja sen kehittämisalueiden tunnistaminen
Liukkonen, Aarre (2022)
Liukkonen, Aarre
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302272847
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302272847
Tiivistelmä
Hätäkeskuslaitos on nuori ja nopeasti kehittynyt viranomaisorganisaatio. Sen tehtävä on tärkeä osa kansallista sisäistä turvallisuutta. Organisaation kehitys, hätäkeskusuudistus ja tietojärjestelmämuutokset ovat olleet nopeita ja hätäkeskuspäivystäjän työnkuva on muuttunut. Tämän työn tavoitteena on tunnistaa hätäkeskuspäivystäjän ammattitaidon osa-alueita ja löytää niiden kehityskohteita.
Hätäkeskuslaitoksen toimintaa ohjaa laki ja asetukset sekä niiden pohjalta laadittu viraston sisäinen ohjeistus. Hätäkeskustoiminta on maailmanlaajuisesti erilaista eri maissa. Siitä löytyy kansainvälisiä tutkimuksia, joita hyödynnetään kansallisen toiminnan tarkastelun lisäksi työn viitekehyksessä.
Työssä on toteutettu kyselytutkimus hätäkeskuspäivystäjän tehtävää suorittavalta henkilöstöltä, jota analysoidaan Gioian menetelmän avulla. Kyselyn tavoitteena on löytää hätäkeskuspäivystäjän ammattitaidon osa-alueita, joita voidaan tulevaisuudessa käyttää viraston kehitystoiminnassa.
Kyselytutkimuksen tuloksista saatiin laaja kattaus kehityskohteita, jotka hätäkeskuspäivystäjät työssään tunnistavat. Tulokset koskivat niin hätäkeskuspäivystäjäkoulutusta, perehdytysjaksoa sekä viraston yleisessä kehityksessä huomioon otettavia asioita. Ammattitaidon osa-alueet ovat sidoksissa tekniikkaan, toiminnalliseen osaamiseen sekä sisäisiin ohjeisiin. Myös ymmärrystä viraston ulkopuolisten toimijoiden työn ominaispiirteistä sekä vastavuoroisesti hätäkeskustoiminnan ominaisuuksien viestimisestä kaivattiin lisää, koska turvallisuustyötä tehdään yhteistoiminnassa monen viranomaisen kanssa.
Hätäkeskuslaitoksen toimintaa ohjaa laki ja asetukset sekä niiden pohjalta laadittu viraston sisäinen ohjeistus. Hätäkeskustoiminta on maailmanlaajuisesti erilaista eri maissa. Siitä löytyy kansainvälisiä tutkimuksia, joita hyödynnetään kansallisen toiminnan tarkastelun lisäksi työn viitekehyksessä.
Työssä on toteutettu kyselytutkimus hätäkeskuspäivystäjän tehtävää suorittavalta henkilöstöltä, jota analysoidaan Gioian menetelmän avulla. Kyselyn tavoitteena on löytää hätäkeskuspäivystäjän ammattitaidon osa-alueita, joita voidaan tulevaisuudessa käyttää viraston kehitystoiminnassa.
Kyselytutkimuksen tuloksista saatiin laaja kattaus kehityskohteita, jotka hätäkeskuspäivystäjät työssään tunnistavat. Tulokset koskivat niin hätäkeskuspäivystäjäkoulutusta, perehdytysjaksoa sekä viraston yleisessä kehityksessä huomioon otettavia asioita. Ammattitaidon osa-alueet ovat sidoksissa tekniikkaan, toiminnalliseen osaamiseen sekä sisäisiin ohjeisiin. Myös ymmärrystä viraston ulkopuolisten toimijoiden työn ominaispiirteistä sekä vastavuoroisesti hätäkeskustoiminnan ominaisuuksien viestimisestä kaivattiin lisää, koska turvallisuustyötä tehdään yhteistoiminnassa monen viranomaisen kanssa.