Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Positiivinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa hyvinvointia edistämässä ja oppimista tukemassa

Jermilä, Minna (2023)

Avaa tiedosto
Jermila_Minna.pdf (11.28Mt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Jermilä, Minna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303053051
Tiivistelmä
Laurea-ammattikorkeakoulu Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksen sosionomi
Sosionomi (AMK)

Minna Jermilä
Positiivinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa hyvinvointia edistämässä ja oppimista tukemassa
Vuosi 2023 Sivumäärä 143

Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla ja kartoittaa positiivista pedagogiikkaa varhaiskasvatuksessa ja koota tietoa hyödyntämään varhaiskasvatuksen työyhteisöä. Tavoitteena oli vastata tutkimuskysymykseen, miten positiivisella pedagogiikalla varhaiskasvatuksessa voidaan edistää lasten hyvinvointia ja tukea heidän oppimistaan. Tutkimusmenetelmänä oli kirjallisuuskatsaus, narratiivisena, kuvailevana yleiskatsauksena ja analyysi sisällönanalyysinä.

Teoreettinen viitekehys pohjaa varhaiskasvatuksen pedagogiikkaan, arvoperustaan ja lapsuuskäsitykseen. Positiivisen pedagogiikan teoria pohjautuu positiiviseen psykologiaan. Lasten hyvinvointi ja oppiminen ovat merkittäviä teemoja, joten aiheen tarkastelu on tärkeää ja hyvin ajankohtaista. Lasten hyvinvointia ja oppimista tulee edistää ja tukea. Se on lasten etu ja siihen tulee kiinnittää huomioita.

Tulosten mukaan positiivisella pedagogiikalla voidaan edistää lasten hyvinvointia ja tukea oppimista monin tavoin ja kokonaisvaltaisesti. Hyvinvointi ja oppiminen kietoutuvat yhteen ja niillä on suuri merkitys lasten tulevaisuuteen. Hyvinvointia edistämällä tuetaan myös lapsen oppimista. Positiivinen pedagogiikka käsittää tapoja, keinoja, menetelmiä, joilla voidaan edistää onnellista lapsuutta. Merkittäviä asioita, joilla voidaan edistää ja tukea lasten hyvinvointia ovat sensitiivinen vuorovaikutus, positiivisuus, optimistisuus, hyvän huomaaminen, osallisuuden edistäminen, onnistumisten kokemukset ja lapsilähtöisyys.

Opinnäytetyön kirjallisuuskatsausta on mahdollisuus hyödyntää varhaiskasvatuksen arjessa pohdittaessa lasten hyvinvoinnin edistämistä ja oppimisen tukemista. Positiivisella pedagogiikalla voidaan tutkimustulosten ja johtopäätösten mukaan merkittävästi vaikuttaa lasten hyvinvointia edistävästi ja tukea lasten oppimista. Johtopäätöksenä myös positiivista pedagogiikkaa ja sen mahdollisuuksia voitaisiin ja tulisi hyödyntää vielä systemaattisemmin.

Asiasanat: positiivinen pedagogiikka, varhaiskasvatus, hyvinvointi, oppiminen
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste