Tavoitteena vetovoimainen työnantajabrändi, Tutkimuksellinen kehittämistyö –case yritys X:n työnantajakuva
Kosonen, Johanna (2023)
Kosonen, Johanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303123430
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303123430
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on kartoittaa päivittäistavarakaupan toimialalla toimivan yritys X:n sisäisen ja ulkoisen työnantajamielikuvan nykytilaa ja tunnistaa työnantajamielikuvan kannalta keskeiset kehittämiskohteet. Toisena tavoitteena on luoda tiekartta yritys X:n strategisen työn tueksi.
Opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö, jonka tutkimuksellinen osuus toteutetaan monimenetelmällisenä tapaustutkimuksena. Työelämää kehittävässä osiossa yritys X:lle laaditaan tiekartta, jonka tarkoituksena on toimia työkaluna työnantajamielikuvan kehittämisen suunnitteluvaiheessa.
Työn tietoperusta rakentuu työnantajabrändäystä ja työnantajamielikuvan kehittämistä käsittelevästä kansainvälisestä tutkimuksesta, tieteellisistä artikkeleista ja alan kirjallisuudesta.
Tutkittava tapaus on yritys X:n työnantajamielikuva. Tapausta tutkitaan yritys X:ssä työskentelevien myyjien ja liiketoiminnan perustutkinnon opiskelijoiden avulla. Tässä tutkimuksessa hyödynnetään monimenetelmätutkimuksen metodeja. Monimenetelmätutkimus sisältää sekä kvantitatiivisen, että kvalitatiivisen datan keräämistä tai analysointia samassa tutkimuksessa.
Tutkimuksen tulokset antavat hyvän ja luotettavan käsityksen yritys X:n sisäisen ja ulkoisen työnantajamielikuvan nykytilasta ja keskeisistä kehittämiskohteista. Kaikkia tuloksia ei esitetä opinnäytetyön julkisessa versiossa. Kehittämistyönä laadittu tiekartta kokoaa tietoperustan kautta nousseet työnantajamielikuvan kehittämisen kannalta olennaiset asiat vaiheittaiseen järjestykseen. Tapaustutkimuksen tuloksia ei voida yleistää koskemaan muita päivittäistavarakaupan alan yrityksiä. Seuraavaksi olisi tärkeää tutkia tarkemmin toimialamielikuvan vaikutuksia yrityksen työnantajamielikuvaan ja päinvastoin.
Opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö, jonka tutkimuksellinen osuus toteutetaan monimenetelmällisenä tapaustutkimuksena. Työelämää kehittävässä osiossa yritys X:lle laaditaan tiekartta, jonka tarkoituksena on toimia työkaluna työnantajamielikuvan kehittämisen suunnitteluvaiheessa.
Työn tietoperusta rakentuu työnantajabrändäystä ja työnantajamielikuvan kehittämistä käsittelevästä kansainvälisestä tutkimuksesta, tieteellisistä artikkeleista ja alan kirjallisuudesta.
Tutkittava tapaus on yritys X:n työnantajamielikuva. Tapausta tutkitaan yritys X:ssä työskentelevien myyjien ja liiketoiminnan perustutkinnon opiskelijoiden avulla. Tässä tutkimuksessa hyödynnetään monimenetelmätutkimuksen metodeja. Monimenetelmätutkimus sisältää sekä kvantitatiivisen, että kvalitatiivisen datan keräämistä tai analysointia samassa tutkimuksessa.
Tutkimuksen tulokset antavat hyvän ja luotettavan käsityksen yritys X:n sisäisen ja ulkoisen työnantajamielikuvan nykytilasta ja keskeisistä kehittämiskohteista. Kaikkia tuloksia ei esitetä opinnäytetyön julkisessa versiossa. Kehittämistyönä laadittu tiekartta kokoaa tietoperustan kautta nousseet työnantajamielikuvan kehittämisen kannalta olennaiset asiat vaiheittaiseen järjestykseen. Tapaustutkimuksen tuloksia ei voida yleistää koskemaan muita päivittäistavarakaupan alan yrityksiä. Seuraavaksi olisi tärkeää tutkia tarkemmin toimialamielikuvan vaikutuksia yrityksen työnantajamielikuvaan ja päinvastoin.