Etuovi.com Vihreä Ovi -konseptin kehittämissuunnitelma : ympäristövastuu markkinapaikkaliiketoiminnassa
Ketola, Anni (2023)
Ketola, Anni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303143588
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303143588
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Alma Media Suomi Oy, joka on osa Alma Media konsernia. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää Alma Media konsernin ympäristövastuun toteutumista Alma Media Suomi Oy:n omistamassa Etuovi.com palvelussa. Etuovi.com on Suomessa asuntojen markkinapaikkojen joukossa markkinajohtajan asemassa ja siksi on tärkeää huomioida palvelun vastuu asumisen ympäristöystävällisyyden edistämisessä. Vaikka Etuovi.com ei itse myy palvelussa markkinoitavia asuntoja, sillä on vaikutusvaltaa suomalaisten asumiseen liittyvissä valinnoissa ja asunnonvaihtoprosesseissa, sillä lähes kaikki Suomen myynnissä olevat asunnot ja asunnon ostajat kohtaavat toisensa Etuovi.comissa.
Opinnäytetyön pohjana toimii Etuovi.comin markkinointitiimin kehittämä Vihreä Ovi -konseptiaihio, joka sisältää useita erilaisia ideoita ympäristöystävällisyyden kehittämisestä Etuovi.comissa. Konseptiaihio on jäänyt suunnittelun asteelle ja tämän opinnäytetyön ideana on viedä keskeneräinen konsepti lähemmäs konkretiaa Vihreä Ovi -konseptisuunnitelman muodossa.
Opinnäytetyö sisältää kyselytutkimuksen, jolla selvitetään Etuovi.comin käyttäjien asenteita ympäristöystävällisyyttä kohtaan sekä käyttäjien toiveita ympäristöystävällisyyden kehittämisestä Etuovi.comissa. Tutkimuksen tuloksena voidaan nähdä, että käyttäjät pitävät ympäristöystävällisyyttä tärkeänä asiana paitsi yleisellä tasolla, myös asunnonvaihdon kontekstissa. Erityisesti käyttäjiä kiinnostaa mahdollisuus saada ympäristöystävällisyydestä henkilökohtaista hyötyä. Kyselytutkimuksen vastauksissa tärkeimmiksi palvelun käyttäjiä kiinnostaviksi aiheiksi nousivat energiaratkaisut, liikkuminen ja palveluiden läheisyys sekä tietoisuuden lisääminen ympäristöystävällisestä asumisesta. Kyselytutkimuksen vastauksissa oli havaittavissa maailmantilanteen vaikutus, esimerkiksi sähkön korkea hinta tutkimuksen toteutuksen aikana. Tästä syystä olisi kiinnostavaa toteuttaa kysely uudestaan esimerkiksi puolen vuoden kuluttua. Kyselytutkimuksen pohjalta työn johtopäätöksissä on vedetty yhteen suunnitelma teemoista ja toimenpiteistä, jotka muodostavat Vihreä Ovi -konseptin.
Opinnäytetyön pohjana toimii Etuovi.comin markkinointitiimin kehittämä Vihreä Ovi -konseptiaihio, joka sisältää useita erilaisia ideoita ympäristöystävällisyyden kehittämisestä Etuovi.comissa. Konseptiaihio on jäänyt suunnittelun asteelle ja tämän opinnäytetyön ideana on viedä keskeneräinen konsepti lähemmäs konkretiaa Vihreä Ovi -konseptisuunnitelman muodossa.
Opinnäytetyö sisältää kyselytutkimuksen, jolla selvitetään Etuovi.comin käyttäjien asenteita ympäristöystävällisyyttä kohtaan sekä käyttäjien toiveita ympäristöystävällisyyden kehittämisestä Etuovi.comissa. Tutkimuksen tuloksena voidaan nähdä, että käyttäjät pitävät ympäristöystävällisyyttä tärkeänä asiana paitsi yleisellä tasolla, myös asunnonvaihdon kontekstissa. Erityisesti käyttäjiä kiinnostaa mahdollisuus saada ympäristöystävällisyydestä henkilökohtaista hyötyä. Kyselytutkimuksen vastauksissa tärkeimmiksi palvelun käyttäjiä kiinnostaviksi aiheiksi nousivat energiaratkaisut, liikkuminen ja palveluiden läheisyys sekä tietoisuuden lisääminen ympäristöystävällisestä asumisesta. Kyselytutkimuksen vastauksissa oli havaittavissa maailmantilanteen vaikutus, esimerkiksi sähkön korkea hinta tutkimuksen toteutuksen aikana. Tästä syystä olisi kiinnostavaa toteuttaa kysely uudestaan esimerkiksi puolen vuoden kuluttua. Kyselytutkimuksen pohjalta työn johtopäätöksissä on vedetty yhteen suunnitelma teemoista ja toimenpiteistä, jotka muodostavat Vihreä Ovi -konseptin.