Liiketoimintaprosessien tehostaminen tietovirtoja kehittämällä
Hassila, Antti (2023)
Hassila, Antti
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303264171
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303264171
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kohdeyrityksen liiketoimintaprosessien tehostaminen tietovirtojen kehittämisen avulla. Työssä tutkittiin puutteellisesti toimivien tietovirtojen aiheuttamia ongelmia sekä ongelmien ratkaisuja tietovirtojen optimoinnin keinoin.
Tietoperustan muodostavat kehittämisen menetelmät olivat liiketoimintaprosessien hallinta- sekä kokonaisarkkitehtuurimenetelmä. Keskeiset käsitteet olivat tietovirrat, tietoprosessi ja liiketoimintaprosessi. Tutkimusmenetelmänä käytettiin toimintatutkimusta, jossa aineisto kerättiin tutkimuspäiväkirjaan. Kerättyä aineistoa analysoimalla, jaottelemalla ja priorisoimalla pystyttiin valitsemaan kohdeyrityksen kannalta merkityksellisimpiä kehitystarpeita.
Opinnäytetyön tuloksena kohdeyrityksen kehitysprosessia tehostettiin. Kehitystarpeiden keräys- ja käsittelyprosessin parantamisella saatiin opinnäytetyön puitteissa suurin vaikutus liiketoimintaprosessien tehostamisen kannalta. Hyödyntämällä kokonaisarkkitehtuurimenetelmää ja liiketoimintaprosessien hallintamenetelmää kehitysprosessin vaiheissa nykytilan ja tavoitetilan puuteanalyysi saatiin ongelmat paremmin paikallistavaksi ja toimintatavat yksilöiväksi kohdeyrityksen tavoitteet huomioiden.
Tietoperustan muodostavat kehittämisen menetelmät olivat liiketoimintaprosessien hallinta- sekä kokonaisarkkitehtuurimenetelmä. Keskeiset käsitteet olivat tietovirrat, tietoprosessi ja liiketoimintaprosessi. Tutkimusmenetelmänä käytettiin toimintatutkimusta, jossa aineisto kerättiin tutkimuspäiväkirjaan. Kerättyä aineistoa analysoimalla, jaottelemalla ja priorisoimalla pystyttiin valitsemaan kohdeyrityksen kannalta merkityksellisimpiä kehitystarpeita.
Opinnäytetyön tuloksena kohdeyrityksen kehitysprosessia tehostettiin. Kehitystarpeiden keräys- ja käsittelyprosessin parantamisella saatiin opinnäytetyön puitteissa suurin vaikutus liiketoimintaprosessien tehostamisen kannalta. Hyödyntämällä kokonaisarkkitehtuurimenetelmää ja liiketoimintaprosessien hallintamenetelmää kehitysprosessin vaiheissa nykytilan ja tavoitetilan puuteanalyysi saatiin ongelmat paremmin paikallistavaksi ja toimintatavat yksilöiväksi kohdeyrityksen tavoitteet huomioiden.