Palvelumaiseman visuaalisuus osana myyntiä
Suomi, Elli (2023)
Suomi, Elli
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303284272
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303284272
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyön aiheena on palvelumaiseman visuaalisuus osana myyntiä. Tavoitteena oli käsitellä lähdetiedon avulla kattavasti palveluympäristössä myyntiin vaikuttavia tekijöitä. Tarkoituksena oli selvittää, millaisista kahvilan palveluympäristössä esiintyvistä asioista pidetään, millainen sisustus ja esillepano on houkuttelevinta ja myyvintä sekä millaista asiakaskokemusta ja kahvilakokemusta tavoitellaan. Opinnäytetyön aihe on valittu kiinnostuksesta visuaalisuutta ja esillepanoa kohtaan. Työllä ei ole toimeksiantajaa.
Aiheen käsittelyssä ja tutkimisessa on käytetty kyselytutkimusta, joka lähetettiin 24:lle valitulle henkilölle. Vastausaikaa heille annettiin 1 viikko. Vastauksia saatiin 23 kappaletta, jolloin vastausprosentti oli 95,8%. Kyselyssä oli paljon avoimia kysymyksiä, jotka koettiin parhaaksi vaihtoehdoksi saada kattavia vastauksia esitettyihin kysymyksiin. Kysymykset haluttiin olevan linjassa kirjoitetun teorian kanssa, jotta saataisiin vastauksia, jotka auttaisivat pääsemään kohti tavoitetta.
Kyselyn vastauksien perusteella kahvilassa toivottuun värimaailmaan ei ollut yhtä selkeää linjaa. Valaistuksen kohdalla pidetään erilaisista tunnelmavalaistuksista, mutta kylmän sävyinen valo ei miellytä eikä ole toivottua Esillepanon merkitys on suuri ja sillä voidaan vaikuttaa merkittävästi asiakkaan ostopäätökseen. Sisustukseen toivotaan erilaisia tilanjakajia tuomaan yksityisyyttä ja viherkasvit ovat toivottu asia kahvilan sisustukseen. Luotaan työntävän sisustuksen tunnusmerkkejä ovat muun muassa epämiellyttävä valaistus sekä liian räikeät värit ja epäsiisteys. Asiakkaan saa palaamaan kahvilaan hyvällä tuotteella, siistillä ja kotoisalla palveluympäristöllä, hyvällä asiakaspalvelulla ja rennolla miellyttävällä sisustuksella. Kahvilassa käynnillä tavoitellaan pientä irtiottoa arjesta, hyviä makuelämyksiä ja rentoa tunnelmaa.
Kyselyn tuloksena on, että esillepano vaikuttaa merkittävästi asiakkaan ostokäyttäytymiseen ja sitä kautta myyntiin. Sisustuksessa ei miellytä kirkkaat ja räikeät värit vaan neutraalit vaaleat ja tummat sävyt. Hyvällä tuotteella ja hyvin mietityllä visuaalisella palveluympäristöllä valaistuksineen edistetään myyntiä, koska ne saavat asiakkaan palaamaan kahvilaan uudelleen. Koska kyselyyn vastaajia oli vähän, ei tutkimusta voida pitää luotettavana eikä tietoa voida yleistää yleiseksi totuudeksi.
Aiheen käsittelyssä ja tutkimisessa on käytetty kyselytutkimusta, joka lähetettiin 24:lle valitulle henkilölle. Vastausaikaa heille annettiin 1 viikko. Vastauksia saatiin 23 kappaletta, jolloin vastausprosentti oli 95,8%. Kyselyssä oli paljon avoimia kysymyksiä, jotka koettiin parhaaksi vaihtoehdoksi saada kattavia vastauksia esitettyihin kysymyksiin. Kysymykset haluttiin olevan linjassa kirjoitetun teorian kanssa, jotta saataisiin vastauksia, jotka auttaisivat pääsemään kohti tavoitetta.
Kyselyn vastauksien perusteella kahvilassa toivottuun värimaailmaan ei ollut yhtä selkeää linjaa. Valaistuksen kohdalla pidetään erilaisista tunnelmavalaistuksista, mutta kylmän sävyinen valo ei miellytä eikä ole toivottua Esillepanon merkitys on suuri ja sillä voidaan vaikuttaa merkittävästi asiakkaan ostopäätökseen. Sisustukseen toivotaan erilaisia tilanjakajia tuomaan yksityisyyttä ja viherkasvit ovat toivottu asia kahvilan sisustukseen. Luotaan työntävän sisustuksen tunnusmerkkejä ovat muun muassa epämiellyttävä valaistus sekä liian räikeät värit ja epäsiisteys. Asiakkaan saa palaamaan kahvilaan hyvällä tuotteella, siistillä ja kotoisalla palveluympäristöllä, hyvällä asiakaspalvelulla ja rennolla miellyttävällä sisustuksella. Kahvilassa käynnillä tavoitellaan pientä irtiottoa arjesta, hyviä makuelämyksiä ja rentoa tunnelmaa.
Kyselyn tuloksena on, että esillepano vaikuttaa merkittävästi asiakkaan ostokäyttäytymiseen ja sitä kautta myyntiin. Sisustuksessa ei miellytä kirkkaat ja räikeät värit vaan neutraalit vaaleat ja tummat sävyt. Hyvällä tuotteella ja hyvin mietityllä visuaalisella palveluympäristöllä valaistuksineen edistetään myyntiä, koska ne saavat asiakkaan palaamaan kahvilaan uudelleen. Koska kyselyyn vastaajia oli vähän, ei tutkimusta voida pitää luotettavana eikä tietoa voida yleistää yleiseksi totuudeksi.