Korkeajännitteisen auton merkkikohtainen vauriotarkastaminen Autokeskus Raisiossa
Heinonen, Rasmus (2023)
Heinonen, Rasmus
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303284339
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303284339
Tiivistelmä
Korkeajännitteisten hybridi- ja sähköautojen yleistymisen seurauksena korikorjaamoilla työskennellään uudessa työturvallisuusympäristössä. Vaurioitunut korkeajänniteauto on potentiaalinen työturvallisuusriski. Korkeajänniterakenteiden tuntemus ja valmistajien tuottama jälkimarkkinointimateriaali ovat vauriokorjaamoilla työturvallisuuden perusta.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tarkastella Autokeskus Raision vauriokorjaamon korkeajännitteisten autojen vauriotarkastamista. Tavoitteena on, että työturvallisuus parantuisi eli korkeajänniterakenteiden ja ominaisten vaarankohteiden tunnistaminen kehittyisi. Tähän pyritään selvittämällä ja muodostamalla viiden autovalmistajan ladattavista hybridi- ja täyssähköautoista oma tietokanta. Tietokannan avulla selvitetään viiden autovalmistajan osalta saatavissa olevat vaurioautojen käsittelyohjeet jälkimarkkinoinnin tietojärjestelmistä.
Kerättyjen tietojen pohjalta muodostetaan oma jaottelu konstruktioihin, joissa jaetaan automallit merkeittäin tiettyihin rakennekokonaisuuksiin. Lopputuloksena syntyy korkeajännitteisiä autoja käsittelevä ohjemateriaali vauriokorjaamon työnjohtajien käyttöön ja vauriotarkastuksissa hyödynnettävä taulukkotyökalu.
Työn tulosten avulla Autokeskus Raision työturvallisuuden on mahdollista kehittyä, kun käsitellään korkeajänniteautoa vauriotarkastuksessa. Työn aihe on rajattu vauriotarkastukseen, joten siitä voi jatkaa kehittämällä vaurioituneen korkeajänniteauton käsittelyä ja koko korjausprosessia.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tarkastella Autokeskus Raision vauriokorjaamon korkeajännitteisten autojen vauriotarkastamista. Tavoitteena on, että työturvallisuus parantuisi eli korkeajänniterakenteiden ja ominaisten vaarankohteiden tunnistaminen kehittyisi. Tähän pyritään selvittämällä ja muodostamalla viiden autovalmistajan ladattavista hybridi- ja täyssähköautoista oma tietokanta. Tietokannan avulla selvitetään viiden autovalmistajan osalta saatavissa olevat vaurioautojen käsittelyohjeet jälkimarkkinoinnin tietojärjestelmistä.
Kerättyjen tietojen pohjalta muodostetaan oma jaottelu konstruktioihin, joissa jaetaan automallit merkeittäin tiettyihin rakennekokonaisuuksiin. Lopputuloksena syntyy korkeajännitteisiä autoja käsittelevä ohjemateriaali vauriokorjaamon työnjohtajien käyttöön ja vauriotarkastuksissa hyödynnettävä taulukkotyökalu.
Työn tulosten avulla Autokeskus Raision työturvallisuuden on mahdollista kehittyä, kun käsitellään korkeajänniteautoa vauriotarkastuksessa. Työn aihe on rajattu vauriotarkastukseen, joten siitä voi jatkaa kehittämällä vaurioituneen korkeajänniteauton käsittelyä ja koko korjausprosessia.