Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Palvelun kehittäminen osana yrittäjyyttä: liiketoimintamahdollisuuden havaitseminen ja hyödyntäminen kauneudenhoitoalalla

Torvikoski, Anna (2021)

 
Avaa tiedosto
Torvikoski_Anna.pdf (1.132Mt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Torvikoski, Anna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303294384
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on kauneushoitolan palvelun kehittäminen osana uuden liiketoiminnan rakentamista. Kirjoittaja on havainnut houkuttelevan liiketoimintamahdollisuuden ja haluaa tutkia sen kannattavuutta. Tutkimusongelmana on selvittää, onko havaitulla liiketoimintamahdollisuudella edellytyksiä menestyä. Opinnäytetyössä lähdettiin hakemaan vastauksia seuraaviin tutkimuskysymyksiin: Onko havaittu liiketoimintamahdollisuus hyödynnettävissä? Miten luodaan asiakaslähtöinen, vaikuttava ja kilpailijoista erottuva palvelukonsepti?
Opinnäytetyön lähestymistapa on tapaustutkimus ja tutkimuksessa hyödynnetään palvelumuotoilua. Tietoperustassa käsitellään kauneudenhoitoalan nykyhetkeä, yrittäjyyttä, liiketoimintamahdollisuutta, palvelun kehittämistä osana yrittäjyyttä sekä liiketoimintasuunnitelmaa. Yrittäjyydessä on monia eri koulukuntia, tässä opinnäytetyössä keskitytään näkemykseen liiketoimintamahdollisuuden havaitsemisesta ja hyödyntämisestä.
Opinnäytetyö eteni seuraavasti: toimintaympäristön ymmärryksen saavuttamiseksi kerättiin tietoa kauneudenhoitoalan nykyhetkestä, tulevaisuuden trendeistä ja ilmiöistä eri lähteistä, kuten kirjallisuudesta ja blogeista. Asiakasymmärryksen saavuttamiseksi käytettiin haastatteluja, joissa hankittiin tietoa potentiaalisten asiakkaiden ostokäyttäytymisestä, tarpeista ja asenteista. Tulosten perusteella luotiin erilaiset asiakasprofiilit ja kauneushoitolan palvelupolku. Lopuksi palvelukonseptin liiketoimintamalli kuvattiin Business Model Canvas työkalulla, joka kuvaa, miten asiakasarvo tuotetaan.
Tutkimuksen perusteella havaittu liiketoimintamahdollisuus on hyödynnettävissä ja sillä on edellytyksiä menestyä, kun mahdollisuusikkuna on avoin. Liiketoimintamahdollisuuden havaitseminen ei yksinään riitä, vaan yrittäjän tulee luoda mahdollisuuksia hyödyntävää yritystoimintaa osaamistaan ja resurssejaan hyödyntäen. Liiketoimintamahdollisuuden elementeistä älyllinen ja sosiaalinen pääoma sekä yrittäjämäinen käyttäytyminen ovat olemassa, mutta kilpailutilanteesta tarvitaan enemmän tietoa. Tutkimus auttoi kehittämään liikeideaa kilpailijoista erottuvammaksi.
Mahdollisuusikkunan kannalta kysyntä- ja kilpailuinformaatio jäi osittain epäselväksi. Kysyntäpohjainen informaatio tarkoittaa tietoisuutta erilaisten asiakassegmenttien tarpeista, tavoitettavuudesta ja koosta. Opinnäytetyö toi tietoa asiakassegmenttien tarpeista ja tavoitettavuudesta. Asiakassegmenttien koko sen sijaan jäi epäselväksi ja kilpailutilannetta olisi hyvä tutkia jatkossa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste