Tietojärjestelmien ja digitaalisten palveluiden elinkaari: sosiaali- ja terveysalan asiakasorganisaation näkökulma
Oikarainen, Helmi (2023)
Oikarainen, Helmi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304014581
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304014581
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö syntyi kiinnostuksesta perehtyä tietojärjestelmien elinkaareen sekä kiinnostuksesta peilata elinkaaren vaiheita omaan työhön sovellusasiantuntijana sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatiossa. Sovellusasiantuntijan työssä digitaalisen palvelun käyttöönottoon ja ylläpitoon liittyvät asiat, eli digitaalisen palvelun elinkaari, ovat painoarvoltaan lähes yhtä suuria tietojärjestelmien elinkaaren kanssa. Tämän vuoksi myös digitaalisen palvelun elinkaarinäkökulma haluttiin ottaa tähän työhön mukaan.
Teoriapohja sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmistä ja digitaalisista palveluista sekä niiden elinkaaresta haettiin kirjallisuudesta sekä erilaisista laeista ja asetuksista, jotka määrittelevät sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallintaa. Työssä yhdisteltiin IT-alan omaa kirjallisuutta sekä sosiaali- ja terveydenhuollon teoksia, joissa viitataan tietojärjestelmiin ja digitaalisiin palveluihin työvälineinä. Työssä esitellään lyhyesti myös asiakasorganisaation potilastietojärjestelmäratkaisu.
Työn loppupuolella kuvataan case-esimerkkeinä kaksi tietojärjestelmän tai digitaalisen palvelun elinkaaren vaihetta: digitaalisen palvelun käyttöönotto ja potilastietojärjestelmän ylläpito. Case-esimerkkien avulla halutaan korostaa asiakasorganisaatiossa työskentelevän IT-alan ammattilaisen roolia tietojärjestelmän tai digitaalisen palvelun elinkaaren vaiheissa. Case-esimerkit on valittu sen perusteella, mitkä elinkaaren vaiheet ovat tavallisimpia ja työläimpiä asiakasorganisaation näkökulmasta. Niissä kuvataan käytännön toimenpiteitä, joita sovellusasiantuntijan työssä on tarpeen tehdä tietojärjestelmän tai digitaalisen palvelun elinkaaren vaiheissa.
Teoriapohja sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmistä ja digitaalisista palveluista sekä niiden elinkaaresta haettiin kirjallisuudesta sekä erilaisista laeista ja asetuksista, jotka määrittelevät sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallintaa. Työssä yhdisteltiin IT-alan omaa kirjallisuutta sekä sosiaali- ja terveydenhuollon teoksia, joissa viitataan tietojärjestelmiin ja digitaalisiin palveluihin työvälineinä. Työssä esitellään lyhyesti myös asiakasorganisaation potilastietojärjestelmäratkaisu.
Työn loppupuolella kuvataan case-esimerkkeinä kaksi tietojärjestelmän tai digitaalisen palvelun elinkaaren vaihetta: digitaalisen palvelun käyttöönotto ja potilastietojärjestelmän ylläpito. Case-esimerkkien avulla halutaan korostaa asiakasorganisaatiossa työskentelevän IT-alan ammattilaisen roolia tietojärjestelmän tai digitaalisen palvelun elinkaaren vaiheissa. Case-esimerkit on valittu sen perusteella, mitkä elinkaaren vaiheet ovat tavallisimpia ja työläimpiä asiakasorganisaation näkökulmasta. Niissä kuvataan käytännön toimenpiteitä, joita sovellusasiantuntijan työssä on tarpeen tehdä tietojärjestelmän tai digitaalisen palvelun elinkaaren vaiheissa.