Erikoistuoteprosessin kehittäminen
Kauppi, Markku (2023)
Kauppi, Markku
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304044703
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304044703
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kehitettiin Wavin Finland Oy:n erikoistuoteprosessia myynnin ja tuotan-non rajapinnassa. Oletuksena oli, että suuri osa laatupoikkeamista johtuu prosessin vanhanaikai-suudesta ja sen monimutkaisuudesta. Lähtötiedot työn suorittamiselle saatiin yrityksen poikkea-majärjestelmästä ja tarkasteltava prosessikuvaus yrityksen laatukäsikirjasta. Tietoja täydennettiin yrityksen laatupäällikköä ja toimitusjohtajaa haastattelemalla. Työ toteutettiin konstruktiivisena tutkimuksena. Tarkoitus oli kartoittaa ongelma, kehittää ratkaisu ja soveltaa sitä käytännössä.
Tuotannon toimihenkilöiden kanssa pidetyn Kaizen-työpajan tuloksena vahvistui erikoistuotepro-sessin oletettu monimutkaisuus ja prosessikuvauksen osittainen paikkaansa pitämättömyys. Poikkeamien juurisyiden tarkastelun perusteella suurimmaksi ongelmaksi tunnistettiin tiedonkulun haasteet myynnin ja tuotannon välillä. Ratkaisuksi tutkimusongelmaan ideoitiin erikoistuote-Excel, jolla pyrittiin vähentämään virheiden määrää ja parantamaan tiedon kulkua. Erikoistuote-Excelin kehittäminen aloitettiin työpajassa, minkä jälkeen kehittäminen jatkui etäpalavereissa myynnin ja tuotannon toimihenkilöiden kanssa. Kehitetty työkalu otettiin käyttöön kesäkuussa 2022, jonka jälkeen uusi erikoistuotteiden prosessikaavio laadittiin yhdessä yrityksen laatupäälli-kön kanssa.
Käyttökokemukset päivitetystä erikoistuoteprosessista ja erikoistuote-Excelistä kerättiin tuotan-non ja myynnin toimihenkilöiltä web-pohjaisella kyselyllä joulukuussa 2022. Kehitetty työkalu nähtiin toimintaa kehittävänä, yksinkertaisena käyttää ja tiedon kulkua parantavana. Kyselyn perusteella kehitettävää kuitenkin on edelleen työkalun käytettävyydessä.
Työn tuloksena erikoistuoteprosessista tuli aiempaa yksinkertaisempi. Tiedonkulku tuotannon ja myynnin välillä parani. Toimitusten virheet ja toimitusviivästymät vähenivät. Vaikka erikoistuote-prosessia kehitettiin, myynnin laatupoikkeamien määrä ei laskenut toivotulla tavalla. Tämä johtuu siitä, ettei poikkeamien juurisyihin ei menty tarpeeksi syvälle eikä todellisia ongelmia tunnistettu lähtötilanteessa. Laatupoikkeaminen juurisyiden tunnistamista tulee kehittää edelleen, jotta myynnin poikkeamien määrä saadaan laskemaan. Juurisyiden tunnistamisessa Lean-työkalut tulisi ottaa käyttöön.
Tuotannon toimihenkilöiden kanssa pidetyn Kaizen-työpajan tuloksena vahvistui erikoistuotepro-sessin oletettu monimutkaisuus ja prosessikuvauksen osittainen paikkaansa pitämättömyys. Poikkeamien juurisyiden tarkastelun perusteella suurimmaksi ongelmaksi tunnistettiin tiedonkulun haasteet myynnin ja tuotannon välillä. Ratkaisuksi tutkimusongelmaan ideoitiin erikoistuote-Excel, jolla pyrittiin vähentämään virheiden määrää ja parantamaan tiedon kulkua. Erikoistuote-Excelin kehittäminen aloitettiin työpajassa, minkä jälkeen kehittäminen jatkui etäpalavereissa myynnin ja tuotannon toimihenkilöiden kanssa. Kehitetty työkalu otettiin käyttöön kesäkuussa 2022, jonka jälkeen uusi erikoistuotteiden prosessikaavio laadittiin yhdessä yrityksen laatupäälli-kön kanssa.
Käyttökokemukset päivitetystä erikoistuoteprosessista ja erikoistuote-Excelistä kerättiin tuotan-non ja myynnin toimihenkilöiltä web-pohjaisella kyselyllä joulukuussa 2022. Kehitetty työkalu nähtiin toimintaa kehittävänä, yksinkertaisena käyttää ja tiedon kulkua parantavana. Kyselyn perusteella kehitettävää kuitenkin on edelleen työkalun käytettävyydessä.
Työn tuloksena erikoistuoteprosessista tuli aiempaa yksinkertaisempi. Tiedonkulku tuotannon ja myynnin välillä parani. Toimitusten virheet ja toimitusviivästymät vähenivät. Vaikka erikoistuote-prosessia kehitettiin, myynnin laatupoikkeamien määrä ei laskenut toivotulla tavalla. Tämä johtuu siitä, ettei poikkeamien juurisyihin ei menty tarpeeksi syvälle eikä todellisia ongelmia tunnistettu lähtötilanteessa. Laatupoikkeaminen juurisyiden tunnistamista tulee kehittää edelleen, jotta myynnin poikkeamien määrä saadaan laskemaan. Juurisyiden tunnistamisessa Lean-työkalut tulisi ottaa käyttöön.