Myyntireskontranhoitajan työhön perehtyminen päiväkirjamuotoisena
Lappalainen, Mari (2023)
Lappalainen, Mari
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304054844
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304054844
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittyä myyntireskontran moniosaajaksi oman työn ohella suuressa suomalaisessa palveluyrityskonsernissa, jonka toiminta on jaettu neljälle toimialalle. Keskeisimpiä käsitteitä työssä olivat työkierto ja perehdytys, pohtien niiden toimivuutta myyntireskontrassa. Työtehtävät ovat jaettuna viiteen kokonaisuuteen, joissa jokaisessa on oma järjestelmä sekä toimiala. Opinnäytetyö toteutettiin päiväkirjamuotoisena, jota kirjoitettiin 10 viikkoa 21.11.2022-30.1.2023 välisenä aikana. Päiväkirjassa kirjoitettiin jokaisesta työpäivästä ja viikkojen lopuissa yhteenveto, joissa analysoitiin viikkotavoitteiden onnistumista. Tavoitteet laadittiin etukäteen ja niitä oli mahdollista päivittää työn edetessä.
Toimeksiantaja sai työstä vinkkejä työkierron kehittämiseen myyntireskontrassa sekä laajemmin koko yrityksessä. Lisäksi toimeksiantaja sai tietoa perehdytyksen toimivuudesta ja siihen parannusehdotuksia. Kehittämismenetelminä työssä käytettiin haastattelua sekä havainnointia. Haastatteluissa haastateltiin kollegoita sekä esihenkilöä työkierron toimivuudesta sekä perehdytyksestä. Havainnointia käytettiin tukemaan haastatteluiden tuloksia. Työn tuloksena pystyn työskentelemään itsenäisesti kaikkien järjestelmien kanssa, ratkoen myös sähköpostiin tulleita pyyntöjä. Kehittämisideoita olivat kirjallisten ohjeiden päivittäminen, joita päivitettiin jo raportoinnin aikana. Lisäksi kehittämisideana oli perehdytyssuunnitelman laatiminen tulevia perehdytyksiä varten sekä työkierron suunnitelmallinen tarkasteleminen puolivuosittain tai kvartaaleittain, jotta työkierron työtehtävät pysyvät ajantasaisina.
Toimeksiantaja sai työstä vinkkejä työkierron kehittämiseen myyntireskontrassa sekä laajemmin koko yrityksessä. Lisäksi toimeksiantaja sai tietoa perehdytyksen toimivuudesta ja siihen parannusehdotuksia. Kehittämismenetelminä työssä käytettiin haastattelua sekä havainnointia. Haastatteluissa haastateltiin kollegoita sekä esihenkilöä työkierron toimivuudesta sekä perehdytyksestä. Havainnointia käytettiin tukemaan haastatteluiden tuloksia. Työn tuloksena pystyn työskentelemään itsenäisesti kaikkien järjestelmien kanssa, ratkoen myös sähköpostiin tulleita pyyntöjä. Kehittämisideoita olivat kirjallisten ohjeiden päivittäminen, joita päivitettiin jo raportoinnin aikana. Lisäksi kehittämisideana oli perehdytyssuunnitelman laatiminen tulevia perehdytyksiä varten sekä työkierron suunnitelmallinen tarkasteleminen puolivuosittain tai kvartaaleittain, jotta työkierron työtehtävät pysyvät ajantasaisina.